Plovoucí přístavní jeřáb schopný uzvednout až 100 tun

rubrika: historické články / námořnictvo a lodě, původně vyšlo: Epocha 1904, autor F. T.
Plovoucí jeřáb je velmi praktický při vykládání a nakládání lodí v přístavu a přesně takový jeřáb s nosností až 100 tun sloužil v americkém přístavu v Brooklynu. Popíše vám ho dobový článek z roku 1904.
Následující text pochází z roku 1904

Plovoucí jeřáb nosnosti 100.000 kg

Ve velkých mořských přístavech se věnuje nemalá pozornost zařízením, jimiž se překládají veliké a těžké předměty, kotly, děla a pod. Zvláště v posledních letech, kdy váha takovýchto lodních součástí vzrůstá do netušených dříve číslic, byly práce spojené s opravami lodí velmi ztěžovány nedostatkem jeřábů, jimiž by se lehce a beze značné ztráty času provedlo demontování jednotlivých částí lodí ve správě.

Proto povolil před několika lety na žádost přístavních úřadů kongress Severoamerické Unie provedení různých moderních zařízení doků, transportérů a hlavně jeřábů, z nichž největší, jenž má nosnost 100 000 kg, předvádí připojený náš obrázek.

Aby byly ztráty pracovního času dělnictva zaměstnaného na opravách lodí co možno zmenšeny, umístěn jeřáb tento na plovoucím prámu, takže možno dle potřeby přiblížiti se s ním rychle k boku dotyčné spravované lodi, kde jest jeho upotřebení právě nutné.

Prám tento je dlouhý 34 m, široký 21 m a hluboký 4 m. Nad ním rovnoběžně s jeho podélnou osou jsou ve výši 15 m nad palubou dva nosiče nýtované z profilových želez, jež přesahují palubu o 15 m na každé straně; na palubě pak jsou umístěny koleje pro vlastní pohyblivý jeřáb. Nosiče ty spočívají totiž na nýtovaných nohách, jichž uspořádání je na našem obrázku zřetelně vidět.

Vnitřek prámu je dvěma podélnými stěnami rozdělen ve tři oddělení; v prostředním je pohyblivé protizávaží jeřábu vážící 300 T, kdežto oddělení druhá obsahují zařízení strojní, kotly a sklady uhlí.

Protizávaží se pohybuje po čtyřech kolejnicích taženo drátěným lanem navinutým přes buben výtažného stroje. Pohyb protizávaží je buď samočinný nebo se dá řídit se stanoviště strojníkova, a působí tím způsobem, že když se zvedá velké břemeno, posouvá se k protilehlé straně prámu, aby byla udržena rovnováha celku.

Lana výtažných kladkostrojů mají asi 30 mm průměru, a stroj, jenž jimi pohybuje, má válce průměru 315 mm a zdvihu 390 mm; koná 200 obrátek za minutu. Stroj, jenž pohybuje protizávažím, má válce průměru 290 mm a zdvihu 470 mm.

Rychlost zvedání břemene 100 T je 42 mm za vteřinu, břemene 50 T pak 50 mm ; zvedání břemen malých se děje rychlostí 133 mm za vteřinu.


Původní zdroj historického článku:
Epocha 1904, autor F. T.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
30. ledna 2018


Diskuze k článku „Plovoucí přístavní jeřáb schopný uzvednout až 100 tun“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.