Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   —   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Ekologické pojednání o Harry Potteru a nejen o něm

autor: Petr Kadlík
Byl jednou jeden chlapec a ten chtěl být odmalička kouzelníkem. Protože jsme v pohádce, tak se na kouzelnickou školu dostal. Jednou z něj určitě bude velký kouzelník, teď se ale ještě učí. Naštěstí se občas ve škole děje i něco zajímavého (co byste taky od kouzelnické školy čekali jiného ;-) a tak to není jen nudné šprtání kouzel od rána do večera. Na to, aby se z něj stal opravdu dobrý kouzelník ale nestačí jen se učit to co vymysleli a sepsali jiní, musí sám porozumět přírodě a naučit se jí respektovat.

A protože malý Harry chce být dobrým kouzelníkem, tak dal té hodné paní, která píše jeho životopis, jednu podmínku. Pokud se někdy budou tisknout jeho historky pro zábavu ostatním dětem tak by se kvůli tomu neměly kácet zbytečně nové stromy. Mělo by se používat papíru recyklovaného. Nedivme se teď, že malý chlapec má už svého životopisce. Vždyť je to přece malý nadějný kouzelník a sepisovat jeho zážitky už od dětství může být třeba jednou výnosné. Takové nabídnuté příležitosti se prostě musí chopit každý rozumný životopisec!

Až sem je to idylka. Problém ovšem je, že naše milá paní spisovatelka (říkejme jí třeba paní R.) to přání svého 'zaměstnavatele' Harryho až tak neplní. Zatím se na ekologickém papíře vydalo jen zlomek z celkových nákladů. Zbytek je hezky na kvalitním novém papíře. Včetně nejnovějšího dílu, který nakladatelství Albatros před pár dny vychrlilo v obrovském nákladu 230 tisíc kusů na náš trh.

Kde je chyba? Proč není takový hezký závazek dodržen? Může za to spisovatelka nebo vydavatelé? Podle mě je chyba na všech třech stranách. Tou třetí stranou myslím zákazníky, tedy čtenáře.

Na prvním místě autorka, paní Rowlingová. O tom, že jak je výborná spisovatelka je i dobrá obchodnice (někteří si spíš myslí, že je výborná obchodnice a pouze dobrá spisovatelka ;-) snad nemůže být pochyb. Reklamní kampaně, které provázejí každý díl Harryho Pottera nemají v literatuře obdoby. Povedlo se jí rozjet něco podobného, jako kdysi rozpoutal třeba George Lucas s jeho filmem Hvězdné války (Star wars) a co se dá s nadsázkou označit jako davové šílenství. Díky této reklamní kampani je po knihách s Harrym Potterem ohromný hlad. Ona si je toho pravděpodobně velmi dobře vědomá a proto může na vydavatelích požadovat nezvykle velké poplatky za autorská práva.

Tím se dostáváme k vydavatelům. Autorka po nich chce za zveřejnění svého díla hodně peněz. Kohokoliv jiného by s takovými požadavky pravděpodobně nepustili ani přes vrátnici, ale u H.P. je jiná situace. Vydavatelé vědí, že o tu knihu bude obrovský zájem. Takže přistoupí na všechny požadavky autorky, třeba i včetně té dost nepříjemné že knihu vydají s půlročním zpožděním za ostatním světem. Jenomže díky tomu, že vydavatel má vysoké náklady díky autorským právům bude muset zvýšit cenu knihy.

A už jsme u čtenářů. Čtenáři jsou nažhavení a už se na knihu nemůžou dočkat. Kupují si anglické originály (když bude mít český překlad takové zpoždění), stahují si z internetu neoficiální překlady a v onen slavný den nervózně přešlapují před obchodem před otevřením aby si konečně mohli koupit tolik vytoužený originální český díl.

Pak uvidí cenu knihy 450,- Kč. Za 450 korun se dneska dá koupit zahraniční hudební CD, dvě CD od českých interpretů nebo třeba levnější film na DVD. Celá rodina za to může jít do nějakého multiplexu (pokud by šli do normálního kina mohou jít za tu cenu i dvakrát) nebo na dobrý nedělní oběd do restaurace. Nebo si koupit dvě jiné knížky stejného rozsahu. Prostě, na knihu je to opravdu DOST peněz.

Jsme na konci začarovaného kruhu. Protože tím, že kniha stojí tolik tak si vydavatel netroufne vydat ji na recyklovaném papíře. Byl by to totiž hazard. Zákazníci za ty peníze 'chtějí kvalitu' a tak vydavatel musí použít normální papír. Nemůže ani jít s cenou dolů aby se kniha na recyklovaném papíře stala prodejnější. Protože musí zaplatit domluvenou sumu autorce.

Jak z toho ven? Nevím. Řešení je řada, ale všechna narážejí na jeden zásadní problém - lidská psychologie. Pokud zákazníci začnou brát vážně přírodu (podobně jako Harry Potter v úvodu ;-) a budou na vydavatelích naopak vyžadovat ekologický papír. Nebo pokud někteří lidé přestanou mít pocit, že jsou tak dobří že mohou stupňovat své finanční požadavky do astronomických výšek (a nejde jen o autorku H.P., stejné je to u řady jiných umělců, sportovců a dalších). Jenže, ani jedno se asi jen tak nestane. Jsme přece lidi a jsme už prostě takoví jací jsme :-(

I když, řešení vlastně existuje už nyní. Nenechat se 'zblbnout' reklamní kampaní že tu knihu musíte mít hned teď a běžte si ji zkusit půjčit do knihovny. Dnes ji asi volnou mít nebudou, za týden ji asi také bude mít někdo půjčenou. Za další měsíc H.P. skončí zaprášený v polici a nikdo si jí ani nevšimne...





autor:
Petr Kadlík
email: petr@priroda.cz
www stránky: http://www.priroda.cz

datum vydání:
1. března 2004


 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.






Debata k článku Ekologické pojednání o Harry Potteru a nejen o něm


Další publikování a šíření obsahu serveru Příroda.cz je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.

© 2004 - 2020 PŘÍRODA.cz
ISSN 1801-2787

Magazín PŘÍRODA.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2004 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.