Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   —   Obchod.Bejvávalo.cz   —   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Zákulisí jednání o kanálu Dunaj-Odra-Labe

autor: Petr Kadlík
Mysleli jste, že myšlenka na gigantickou stavbu průplavu Dunaj-Odra-Labe je už dávno odložená? Většina lidí také, ale prezident Zeman tuto myšlenku opět vytahuje na světlo. Zajímaly by vás zákulisní informace z tohoto projektu od přímého účastníka jednání?

Dnes se na serveru Macek v botách objevily objevily vzpomínky přímého účastníka těchto jednání. Možná vám přijdou stejně zajímavé jako nám:

Když jsem před léty pracoval v Městském úřadu okresního města, byl jsem přizván k jednání o D-O-L, tedy kanálu Dunaj-Odra-Labe. Já myslel, že už je daáááávno u ledu. Ale ne. V Min. průmyslu a obchodu stále pracovala (pracuje?) projekční komise pro kanál. Protože osamostatnění Slováci tento projekt odmítli a ochránci přírody vehementně protestovali, aby kanál vedl řekou Moravou, přišla komise s "elegantním" nápadem - kanál bude vybudován souběžně s pravým břehem řeky.

Aby v něm mohla plout námořní soulodí o rozměrech d-170 m, š-12 m, ponor až 2,5 m, měl (má) mít kanál tento profil: šířka na hladině 52 m, šířka u dna 32 m, hloubka 3,5 m. Problém, že na celé Moravě, potažmo v celé ČR, není dost vody, která by jej naplnila, vyřešili projektanti "geniálně": V každém zdymadle budou reversní turbiny, které budou čerpat vodu z Dunaje, až celý kanál zavodní. No a při provozu bude zase voda, proudící přes turbíny, vyrábět elektřinu.

Na Moravě bude mít kanál délku 300 km, půjde k Olomouci, odbočí k Bečvě a po ní se dostane do Odry. Na západ k Labi půjde korytem Orlice, ale poněvadž na ní jsou rezervace, tak ty kanál obejde tunely ve skalách. U Lanžhota, u stanice ČD, kde jsme si byli prohlédnout terén, bude vybudováno přístaviště a překladiště kontejnerů, o délce 2 km. V návaznosti na kanál pak budou vytvořeny "zálivy" pro jachty, rybaření a jinou rekreaci.

Na můj dotaz, co se po kanálu bude přepravovat, když souběžná trať Ostrava - Břeclav není vytížena, projektanti mávli rukou - koho by to zajímalo, něco se najde.

Cena? To nikdo ani neodhadoval, ale na vybudování DOL má přece EU zájem.

Na úřadě už dávno nepracuji, o kanál se nestarám. Ale hle - před pár dny náš prezident při jakési příležitosti zdůraznil, že je nutno dobudovat vodní cestu přes ČR, tedy DOL, a spojit moře Černé s Baltickým a Severním "levnou" vodní dopravou.

Jaký je váš názor na tento projekt? Měl by se realizovat nebo rozhodně odložit?





autor:
Petr Kadlík
email: petr@priroda.cz
www stránky: http://www.priroda.cz

datum vydání:
5. dubna 2013


 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.





Další publikování a šíření obsahu serveru Příroda.cz je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.

© 2004 - 2021 PŘÍRODA.cz
ISSN 1801-2787

Magazín PŘÍRODA.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2004 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.