Nezkreslená věda - věda, která baví

autor: Lenka Kadlíková
Pohodlně se usaďte, vypněte své mobilní telefony a připravte se na pořádnou jízdu. Takto začíná tato nádherná kniha plná zajímavostí ze světa „Nezkreslené“ vědy. Do něj vás už nějakou dobu zve Akademie věd České republiky na svém stejnojmenném seriálu na Youtube kanálu Otevřená věda.


Věda je úžasné dobrodružství

Akademie věd si konečně uvědomila, že je zapotřebí ukázat vědu trošku přátelštěji a vyvrátit zavedené předsudky, že věda je těžká nuda. Jenže, kde bychom bez ní byli?

Možná v pralese na stromech nebo v jeskyních u ohně. Elektřina, teplá voda, mobily, auta, lednice, myčka, pračka... Nic z toho by bez vědy nebylo. Neměli bychom poznatky o tom, jak svět kolem nás funguje. Zhruba toto je napsáno v úvodu knihy.

Hlavně obrázky a málo textu pro starší školáky

Jen málokteré dítě zaujme dlouhý text, i když je o sebezajímavějším tématu. Tato kniha i stejnojmenný seriál na již zmíněném Youtube kanále Otevřená věda ale ukazuje vědu jinak. A to pomocí krátkých textů - komentářů a názorných obrázků, které vznikají přímo ve videích. Vraťme se ale ke knize.

Co se v knize děti dozví?

Vše začalo velkým třeskem, kdy se z něčeho velikosti golfového míčku stalo během zlomku vteřiny něco velikosti planety Země a dále se to obrovskou rychlostí zvětšovalo. Tak začíná první kapitola Vznik vesmíru. Děti se zde dozví informace nejen o Velkém třesku, ale také jak vlastně vznikají či zanikají hvězdy a další vesmírná tělesa. Něco o naší galaxii, o sluneční soustavě a také to jak souvisí Měsíc s odlivem a přílivem. Zmínka je tu i o Hubblovi a CERNu. A to poutavě pomocí krásných kreseb a krátkých textů.

Když už jsme u vesmíru, s tím souvisí i další kapitola a to je světlo. Vaši budoucí vědci zde najdou odpovědi na otázky typu: Co je vlastně světlo? Jak vzniká? Dozví se, že banán ve skutečnosti není žlutý a jahoda červená. Zjistí, co to je luminiscence a nakonec porovnají klasickou žárovku a žárovku s led diodami. V této kapitole o světle mi trošku chybí téma duhy. Krásně by se to tak napojilo na další část knihy.

Ta je o vodě. Autoři zde probírají téma sladká a slaná voda, hydrologický cyklus nebo čištění a úpravu vody. Proč je voda slaná? Že vodu v čistírnách čistí, mimo jiné, i „hodné“ bakterie, které milují nečistoty. To jsou jen některé věci, které se v této kapitole dětí dozvědí. Možná bych zde doplnila pár slov o tom, že kvalitní pitná voda stále není pro všechny lidi samozřejmostí.

S předchozími kapitolami souvisí i ta další, fotosyntéza. Proč je většina rostlin zelená? To je jen jedna z otázek, na kterou najdou děti v této kapitole odpověď. Zjistí, že si s rostlinami navzájem pomáháme, abychom mohli žít. My potřebujeme kyslík, který rostliny produkují jako odpad právě při fotosyntéze. Na druhou stranu člověk při dýchání produkuje oxid uhličitý, který je jedním ze základních kamenů pro to, aby rostliny mohly provádět fotosyntézu a vytvořit si tak látky, které potřebují. Tahle kapitola mi přišla možná až příliš podrobná co se týče vysvětlení fotosyntézy jako takové, nicméně mi tam naopak chybí zmínka o tom, že ne všechny rostliny provádí fotosyntézu – nejsou zelené. Líbí se mi propojení na kapitolu o světle.

Kapitola Vývoj člověka není ani tak o vývoji člověka z opic, jako obecně o evoluční biologii. Dočtete se tam o myšlence Carl Linného, který mluvil o vytvoření druhů nadpřirozenou silou. O Lemarckovi a jeho teorii vývinu vlastností důležitých pro přežití druhu, v této knize vysvětlené na postupně se prodlužujícím krku žiraf, které se živí listím z vysokých stromů. O tom, že Darwin nebyl sám, kdo vymyslel teorii nazvanou Darwinismus. Zmíněna je samozřejmě i teorie sobeckého genu Richarda Dawkinse. Nechybí evoluční strom, který dětem ukáže jak jsou spolu jednotlivé druhy organismů příbuzné. Zde mi ale přijdou některé obrázky málo názorné.

Další kapitola se týká už jen člověka. Zabrousí do historie a vezme děti do časů Římské říše a Barbarů. Kapitola končí velkým stěhováním národů. Tahle kapitola mi přišla, že do tohoto místa v knize vůbec nepatří. Dala bych jí až nakonec dalšího bloku o člověku, který po ní následuje.

Ta začíná tím, jak se buňky v pramoři postupně daly dohromady a vznikaly z nich stále složitější a složitější organismy, včetně člověka. Pokračuje o tom, co koordinuje spolupráci těchto buněk. O nervové a endokrinní soustavě, o imunitním systému člověka. O tom jak funguje metabolismus, imunita, ale i vakcíny. Samostatná kapitola je věnovaná HIV a AIDS. Samostatná kapitola je věnována i genetice, která již byla nakousnuta v kapitole o vývoji člověka. Zde na sebe vše krásně navazuje a děti si tak uvědomí velkou spoustu souvislostí.

Zoologie je v knížce, krom evoluce, zastoupena zajímavou kapitolou o včelách. Děti zde zjistí, že celé včelstvo zde funguje jako jeden velký organismus.

V další části knihy se děti ponoří do hloubi země a dozví se jak spolu souvisí diamant a tuha i proč je diamant tak drahý. V další kapitole o zemětřesení se děti dočtou, proč ho u nás podstatě neucítíme, jak vnikají a fungují sopky a kde je najdeme v Česku. V kapitole o ropě je krásně vysvětleno jak a z čeho vzniká, jak se těží a zpracovává, i to, že ji nemáme nekonečné množství a bude potřeba ji něčím nahradit. Popsány jsou i další produkty související s ropou jako například zemní plyn.

Od uhlíku se dál kniha posouvá k ostatním prvkům - atomům. Dočteme se něco o historii značení chemických prvků, že atom není nejmenší částicí. Na tuto kapitolu pak navazují kapitoly o radioaktivitě, kvantové fyzice, teorii relativity, které jsou neméně zajímavé.

Zbytek knížky mi přijde malinko „nesrovnaný“. Skáče se tam od tématu aerodynamika, jaderné elektrárny, jak fungují počítače, zpět k energii, pak k plastům, algoritmům a nakonec 3D tisk. Nicméně kapitoly jsou velmi zajímavě udělané.

Když jsem s desetiletým synem knihou listovala tak ho zaujala, ale některé texty pro něj byly ještě nesrozumitelné. Přeci jen je třeba, aby už dítě při čtení mělo o některých pojmech potuchy. To samé i videa. Z toho usuzuji, že Nezkreslená věda je určena především pro druhý stupeň základní školy.

Je úžasným doplňkem k hodinám přírodopisu, fyziky, chemie, ale i dějepisu. Vydavatelé učebnic a učitelé by se mohli touto knihou i videi inspirovat jak dětem názorně vysvětlit některá témata a společně je propojit. Díky širokému záběru témat bych řekla, že jde o knihu určenou dětem, které nemají vyhraněný zájem o určitou oblast, ale baví je obecně hltat informace, hledat souvislosti a zkoumat.

Anotace knihy

Rozsvítit žárovku, polknout prášek, zapnout počítač – to všechno nám připadá docela normální. Jenže za každou z těch věcí se skrývají geniální vědecké objevy a vynálezy. Že věda je nuda? Ani náhodou! Je to obrovské dobrodružství a dá se vysvětlit i tak, aby nás bavilo – třeba formou animovaného seriálu, podle něhož vznikla tato knížka.

Samé obrázky a málo textu – a přitom se na několika stránkách dozvíme základní informace i zajímavosti o celé řadě témat z nejrůznějších vědních oborů – od atomu, vzniku vesmíru či vývoje člověka až po jaderné elektrárny, genetiku a 3D tiskárny. Díky této publikaci začneme mít jasnější představu o tom, jak funguje svět kolem nás, a dostaneme chuť vědět ještě víc. A možná se na tom dobrodružství zvaném věda jednou i osobně podílet.

EAN: 9788020032829
Vydavatel: Academia
Rok vydání: 2021
Počet stran: 288
ISBN:978-80-200-3282-9
Autor:VÉMOLA ALEŠ, ŠAVLÍKOVÁ LUCIE, ZACH TOMÁŠ
Vazba: flexi
Knihu lze koupit na www.academia.cz



témata článku:
autor:
datum vydání:
20. června 2022


Diskuze k článku „Nezkreslená věda - věda, která baví“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!