Co nám o emisních povolenkách neřekli
Strop, který nutí k pokroku v dekarbonizaci
Základní princip systému ETS je "cap and trade" (stanov a obchoduj). Nejedná se o libovolnou daň, kterou by úředníci v Bruselu měnili podle nálady, ale o fyzický limit (strop) na celkové množství skleníkových plynů , které mohou zahrnutá odvětví vypustit.
Na začátku byl vydán omezený počet povolenek. Každá odpovídá jedné tuně ekvivalentu CO₂
Povolenky si společnosti buď koupí, nebo je dostanou zdarma
„Zlá“ EU rozdává povolenky zdarma aby podpořila průmysl a aby „uhlík neunikl za hranice“
Jedním z největších strašáků, který skeptici (a průmysl) oprávněně zmiňují, je tzv. únik uhlíku (carbon leakage). Jde o riziko, že by evropské firmy přesunuly svou výrobu (a s ní i emise a pracovní místa) do zemí s mírnějšími klimatickými regulacemi, čímž by se globální emise nesnížily, jen by se přesunuly jinam. Proti tomuto riziku EU zavedla systém bezplatného přidělování emisních povolenek. Jak to funguje?
Zdarma se aktuálně rozdá zhruba polovina povolenek
To znamená, že bezplatné povolenky na celou produkci CO₂ (až 100 %) obdrží pouze ta zařízení, která jsou nejefektivnější v EU. Ostatní zařízení s vyššími emisemi dostanou méně a musí zbytek dokoupit. Systém tak tlačí na inovace a odměňuje ty, kteří investovali do čistších procesů. Povolenky, které jim po investici zůstanou, mohou prodat. Tyto bezplatné povolenky nyní dostávají především firmy jejíž odvětví není v současné chvíli technologicky možné jednoduše dekarbonizovat.
V rámci revize ETS bylo navíc zavedeno zpřísnění. Od období 2026–2030 musí zařízení s nejvyšší emisní intenzitou (nad 80. percentil) předložit plán klimatické neutrality, aby mohla na bezplatnou alokaci dosáhnout v plné výši. EU tak jasně říká: „Nejde nám jen o to, abyste neodešli, chceme, abyste se maximálně vyčistili Váš výrobní proces.“
S postupným zaváděním Mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM), který začíná platit pro vybraná dovážená průmyslová odvětví (jako je například ocel, cement, hliník), bude bezplatné přidělování povolenek fázově ukončeno do roku 2034. CBAM totiž převezme roli ochranného štítu: dovozci budou platit ekvivalent ceny povolenek, čímž se vyrovnají konkurenční podmínky mezi evropskými a zahraničními výrobky.
Funguje to
Údaje vykázané členskými státy EU k 2. dubnu 2024 ukazují 15,5% pokles emisí v roce 2023 ve srovnání s úrovněmi z roku 2022. S tímto vývojem jsou emise ETS nyní přibližně o 47 % nižší než úrovně z roku 2005 a jsou na dobré cestě k dosažení cíle -62 % pro rok 2030. Je v tom zejména významný nárůst výroby energie z obnovitelných zdrojů, který už celosvětově přesáhl výrobu energie z uhlí. Ovšem v sektoru letectví došlo k nárůstu. Ten byl způsoben oživením trhu po Covidu. V grafu se můžete podívat na vývoj od roku 1990. Je tam vidět zásadní posun právě v sektorech, kterých se týkají povolenky EU ETS. Největší problém je doprava. Ta po Covidovém útlumu zažila strmý růst emisí a aktuálně stagnuje.
Obchodování s povolenkami a cena
Cena emisní povolenky je přirozeně předmětem velkých spekulací a kolísání ceny, což skeptici považují za důkaz, že trh je nestabilní a ovládán finančními hráči. EU zavedla silné kontrolní mechanismy pro jeho stabilizaci:
Market Stability Reserve (MSR) je automatický mechanismus, který řídí nabídku povolenek na trhu
Při přebytku: Pokud je na trhu příliš mnoho povolenek (čímž by cena klesla a ztratila by motivační sílu), MSR automaticky přesune část přebytečných povolenek do rezervy. •
Při nedostatku/cenovém šoku: Pokud cena povolenek stoupne na neudržitelně vysokou úroveň (cenový šok), MSR je navržena tak, aby automaticky uvolnila povolenky zpět na trh, čímž zvýší nabídku a sníží cenu.
MSR je de facto automatickým regulátorem, který reaguje na tržní signály, a brání tak jak zhroucení ceny (jak se stalo v raných fázích ETS), tak jejímu nekontrolovatelnému růstu způsobenému například spekulativními bublinami. Je to klíčový nástroj, který zajišťuje, že cena povolenek je dostatečně vysoká, aby motivovala k investicím, ale ne tak vysoká, aby zničila ekonomiku.
Proč s povolenkami mohou obchodovat i firmy, kterých se netýkají? Nešroubuje to uměle cenu nahoru?
Zásadním důvodem je to, že burza je živa z poplatků, ty jsou v přepočtu na povolenku naprosto zanedbatelné, ale při velkém objemu dělají sumu, která burzu uživí. Přitom cenu povolenky výrazně nezvýší.
Jedním z nejsilnějších nástrojů proti umělému navyšování ceny spekulanty jsou poziční limity
Nebyla by jednodušší daň z uhlíku?
Administrativně možná ano, ale v konečném důsledku to není tak jednoduché jak se zdá. Muselo by to být schváleno jednomyslně, na rozdíl od povolenek, kde stačí většina. To je vzhledem k nejednotnosti států EU v názorech ohledně dekarbonizace zásadní věc. Bylo by téměř nemožné to prosadit.
Zásadním důvodem pro EU ETS je i flexibilita stabilizačního fondu, která umožňuje rychlou reakci na aktuální situaci na trhu. To by daně neumoňovaly.
ETS umožňuje i transparentnější rozdělení peněz, které se od znečišťovatelů získají, prostřednictvím evropských fondů. Daně by se vybíraly lokálně v jednotlivých státech a složitě by se hlídalo kam peníze putují. Evropské fondy už mají nastavené mechanizmy kontroly.
Další důvod už s týká přímo průmyslu. Jednotná uhlíková daň by extrémě dopadla na průmysl, který v rámci ETS využívá emisní povolenky zdarma a nemá zatím možnosti k větší dekarbonizaci. Na druhé straně by to znemožnilo výdělek čistým firmám, které své povolenky mohou prodat.
Jak se peníze z nich přerozdělují jednotlivým státům a firmám?
Většina povolenek (přibližně 88 % z celkového objemu určeného k aukcím) je dražena národními vládami. Množství povolenek, které může každý stát dražit, se určuje na základě distribučního klíče, jenž primárně zohledňují historické emise. Malá část (přibližně 10 %) je přerozdělena ve prospěch chudších členských států (zemí s HDP na obyvatele pod 60 % průměru EU) k podpoře konvergence a spravedlivého přechodu. Česká republika je povinna utratit minimálně 50 % z celkového národního výnosu z ETS na klimatické a energetické účely. V praxi se však toto procento blíží 100 %. Většina peněz z této národní aukce je přerozdělena přes Státní fond životního prostředí. Tyto peníze financují národní programy, jako je Nová zelená úsporám (NZÚ), které cílí spíše na podporu domácností, obcí a menších projektů v oblasti energetických úspor a obnovitelných zdrojů. Není to však jediný zdroj peněz na tyto projekty.
Kromě národních aukcí se část povolenek vyčleňuje do dvou klíčových celoevropských fondů, které mají pevně stanovené cílové skupiny a pravidla co financují.
Inovační fond (Innovation Fund)Financuje průlomové technologie
Modernizační fond (Modernization Fund)Financuje
Jak jsou na tom české firmy?
Tohle téma by vydalo na samostatný článek, proto se tady zaměřme na ty nejproblematičtější obory. Vedení Třineckých železáren odkládá klíčové projekty modernizace kvůli vysokým cenám energií a nejistotě ohledně konečné výše a rychlosti přísunu veřejné podpory těchto investic. Také čeká jak se vyvine pro tuto firmu zásadní systém CBAM aby se vyrovnala konkurence z třetích zemí.
„Pustit se do tak rozsáhlé investice předpokládá příznivou kombinaci vývoje evropské politiky a zlepšení situace na trhu s ocelí. V současné době nejsou jasně definované regulace evropské ochrany trhu tak, aby změna technologie výroby oceli a s tím spojené zvýšené náklady na její výrobu, měly ekonomický smysl. Není také jasná evropská a státní energetická koncepce, která je zásadní v oblasti konkurenceschopnosti.“ říká Roman Heide, generální ředitel Třineckých železáren a.s.
U cementu
Cementárny jsou klíčovými příjemci podpory z Modernizačního fondu (financovaného z výnosů ETS). Jejich vyjádření zdůrazňují nutnost transparentního, rychlého a dostatečného přidělování těchto prostředků na projekty v rámci výzev pro energeticky náročný průmysl. Svaz výrobců cementu ČR uvádí, že k dosažení klimatické neutrality v roce 2050 je pro ně zásadní investice v řádu desítek miliard korun do ukládání uhlíku (CCS/CCU). Ovšem k tomu je třeba legislativní a regulační úprava pro geologické ukládání CO₂.
Chemický a petrochemický průmysl v ČR
Chemické firmy v ČR již dlouhodobě pracují na maximální energetické účinnosti a rekuperaci tepla. Klíčová fáze dekarbonizace se však soustředí na Vodík, který je klíčový pro dekarbonizaci petrochemie (rafinace, kde nahrazuje zemní plyn) a pro výrobu amoniaku (hnojiva – např. Lovochemie). Firma Orlen Unipetrol (v Litvínově) patří k předním propagátorům vodíkové ekonomiky v ČR a plánuje rozvoj elektrolyzérů na výrobu nízkoemisního vodíku. Hledají se také možnosti přechodu na recyklované suroviny (např. chemická recyklace plastů) namísto primárních fosilních surovin. V procesech, kde je to technicky možné, se přechází na elektrické kotle nebo elektrický ohřev čímž se snižuje spotřeba fosilních paliv. I tady je bedlivě sledováno jednání o Mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM), protože i pro toto odvětví je zásadní.
Na těchto příkladech je tedy vidět, že problém nejsou ani tak samotná nařízení, ale nejistý časový harmonogram jejich platnosti, legislativa kolem nových technologií a nejistota v podpoře ivestic.
Proč jsou budovy a doprava oddělené do ETS2, jaký je rozdíl oproti ETS?
Důvod je jednoduchý. Aby se dala stanovit nižší cena a možnost oddělené regulace a tím se snížil dopad na domácnosti. Když pomineme dotčená odvětví, rozdíl mezi ETS a ETS2, jak jsou navržené, je v tom, že ETS2 nebude nakupovat přímo producent emisí, tedy domácnost, ale váš dodavatel paliva – energie. Ten si povolenky zahrne do ceny. Mechanizmy fungování budou jinak velmi podobné. V České republice je zhruba třetina lidí, kteří mají emisní povolenky v ceně energií již započítané. Zdražení po zavedení ETS2 se jich tedy netýká. Jde o domácnosti s dálkovým vytápěním. Podrobněji jsem o ETS2 psala tady.
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Co nám o emisních povolenkách neřekli“







