Třetina Čechů už nyní platí za emisní povolenky
„Zelená úsporám“ díky povolenkám
Snad všichni vědí, že systém povolenek jako takový už nějakou dobu běží. Je určen například pro elektrárny či velké podniky nebo leteckou dopravu. Tyto podniky prostřednictvím povolenek platí za své emise skleníkových plynů. Povolenky jsou obchodovány na burze. V průběhu času se jejich počet snižuje. Tím s vytváří tlak na cenu a také na to, aby firmy investovali do zelenějších technologií, díky kterým nebudou muset tyto povolenky řešit, nebo jich budou potřebovat méně. Z peněz vybraných na povolenkách se pak formou dotací podporují zelené investice jak firem tak domácností. V České republice je z těchto peněz placen například velmi oblíbený program pro domácnosti a bytová družstva Zelená úsporám.
Emise ze zdrojů, které budou spadat do EU ETS2 tvoří 47% všech emisí
Což je opravdu velký podíl. Původní EU ETS tvoří cca 38%. Zbytek jsou nezpoplatněné emise například ze zemědělství a odpadového hospodářství.
Proč bude systém povolenek pro vytápění a dopravu oddělený?
Tím zásadním prezentovaným důvodem je to, aby bylo možné lépe kontrolovat a případně regulovat cenu povolenky, protože se to bude týkat nás všech.
Třetina Čechů za povolenky platí už nyní
Jak jsem již psala výše, původní povolenkový systém se týká, mimo jiné, například uhelných elektráren, které, krom elektřiny, často okolním domácnostem dodávají i teplo. Provozovatel si samozřejmě do ceny tepla promítne i cenu povolenky, kterou zaplatil. Tyto dálkově vytápěné domácnosti, které jsou takto dálkově vytápěné, už tedy za povolenky platí. Zpoplatněním dalších způsobů vytápění, například kotlem na fosilní paliva se tedy narovná trh.
Na burze obchodovat nebudete
Systém ETS2 bude fungovat podobně jako ten stávající. Ovšem povolenky nebudou nakupovat producenti emisí, tedy domácnosti, ale dodavatelé, kteří si cenu povolenky samozřejmě promítnou do ceny. Emise z paliv budou zjišťovány výpočtem z množství prodaného paliva a emisního faktoru (tato číslo najdete ve zdrojích níže). Povolenky se nebudou týkat vytápění dřevem či jinou biomasou jako obnovitelnými zdroji. Připlatíme si především za uhlí, zemní plyn a pohonné hmoty.
Současný český premiér Petr Fiala se spolu s dalšími zeměmi aktuálně snaží o změny již schválené legislativy, které by minimálně ukotvily maximální cenu povolenky tak, aby znamenala například u benzínu a nafty zdražení maximálně v řádu korun na litr. Začátkem července se začalo s futures na tyto povolenky na Lipské burze. Cena se aktuálně pohybuje kolem 80 Euro. Což by pro představu znamenalo zdražení benzínu zhruba o zhruba 5 Kč na litru u plynu asi o 1/4. Při obchodování v rámci EU ETS někteří mluví o tom, že cenu zvyšuje nejen to, že postupně ubývá povolenek, ale i spekulanti. To je jedna z věcí po jejíž změně volá většina států. Obchodování s povolenkami dobře vysvětluje ve svém článku Jiří Hlavenka.
Je ovšem otázkou, zda takováto cena má vůbec smysl, zda bude mít předpokládaný efekt, tedy výrazné zvýšení investic do zelenějšího vytápění a dopravy běžných občanů EU a tím včasného splnění vytyčených cílů ohledně dekarbonizace. Právě nad tím se zamýšlí některé ekologické organizace ale i výše zmíněný Jiří Hlavenka.
Sociální klimatický fond
Zdražení se bude týkat zejména vytápění, kde ceny plynu a zejména uhlí stoupnou o desítky procent. Peníze utržené za povolenky EU ETS2 půjdou částečně do takzvaného Sociálního klimatického fondu. Tam by mělo přitéct 65 miliard Eur. ČR z něj bude moci mezi lety 2026 – 2032 čerpat zhruba 40 miliard korun. Státy dostaly za úkol vytvořit vlastní Sociální klimatický plán, kde bude jasně řečeno jak chtějí tyto peníze rozdělovat lidem. Zbylé peníze z povolenek ETS2 budou rozděleny podobně jako je tomu u povolenek EU ETS. Když se podíváme do Česka, například Piráti přišli s tzv. Energetickým kupónem, který bude fungovat jako daňový bonus a jeho výše se bude odvíjet od ceny povolenek. Pokud se cena povolenky vyšvihne výrazně výše než je aktuálně počítáno, mají Piráti v plánu sáhnout na spotřební daň, která společně s DPH tvoří například u nafty a benzínu zhruba polovinu ceny.
Tento systém povolenek lze tedy chápat ne jako „ožebračování lidí“ ale především jako nástroj, jak efektivně řešit energetickou chudobu. Lidé, kteří mají ve svých domech například neefektivní a drahé systémy vytápění či nemají zatepleno mají ( u nás třeba program Zelená úsporám) a budou mít možnost prostřednictvím dotace tento problém řešit. Získají efektivnější a modernější technologie, které jim ušetří peníze.
„Emisní povolenky nezavedeme“ peníze necháme fosilním baronům a jiným státům
Tvrdí Ano a také SPD. Ovšem hodně se teď před volbami kroutí i současná koalice, zejména ODS. Co by to znamenalo? Krom pokuty, především to, že bychom přišli o peníze nejen z klimatického sociálního fondu, ale i o další zelené evropské dotace. A to nejen pro domácnosti, které by tak přišli o možnost získat příspěvek v rámci programu Zelená úsporám, které jim v budoucnu ušetří peníze, zhodnotí jejich majetek a bude se jim lépe dýchat. Vedle paneláku plného důchodců vytápěného uhlím fakt v dnešní době bydlet nechcete. Ano zažila jsem to, a není to tak dlouho, jak si možná myslíte. Se zelenými investicemi se budou moci rozloučit i firmy.
Andrej Babiš, Tomio Okamura si asi myslí, že by nám peníze neutracené za povolenky zůstaly v kapse, nezůstaly. Díky společnému trhu by totiž ceny minimálně u benzínu a nafty stouply stejně jako u sousedů, jen s tím rozdílem, že by toto navýšení ceny nešlo státu, ale fosilním baronům.
Přidal se k nim i ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), podle kterého bude ČR prosazovat zastropování ceny a dobrovolnou účast. Zaroveň česká vláda přiznala, že na zrušení povolenek nemá v EU dostatečnou podporu.
Prezident Pavel Pavel by místo toho rád od vlády slyšel vysvětlení, co nám zdražení díky povolenkám přinese.
EU ETS2 není jediný mechanismus
který pomůže snížit dekarbonizovat náš život. Jedná se o součást balíčku Fit for 55, který byl představen v roce 2021. Netýká se jen povolenek (ETS a ETS 2), které převádí odpovědnost za znečištění právě na znečišťovatele. Zabývá se i využíváním půdy, lesnictvím a v neposlední řadě sociálními aspekty celé transformace díky Sociálnímu klimatickému fondu. Celé je to pak součást Zelené dohody pro Evropu.
Zdroje:
Pirati.cz – Máme plán
Faktaoklimatu.cz - Jak bude fungovat zpoplatnění emisí skleníkových plynů z dopravy a budov
SOSinfo.cz – Co je EU ETS2 a jak je využít v náš prospěch
Jednoduch8 kalkulačka jak se zvýší náklady po zavedení ETS2 podle ceny povolenky
Základní informace od MŽP
ČT 24 – Vyjádření Stanjury
Eur lex – Fit for 55
Eur lex – Sociální klimatický fond
Seznam Medium - Jiří Hlavenka - Jak nové emisní povolenky zdraží naše životy
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Třetina Čechů už nyní platí za emisní povolenky“