Vodni lobbing

autor: Darius Nosreti
Komentář jednoho z našich redaktorů na projednávání vodního zákona

Při projednávání vodního zákona v senátu vyšlo najevo, že několik vlivných lobby (ale spíše mafií) usiluje o dosažení splavnosti velké části Vltavy a o povolení běžného provozu motorových člunů a parníků, a to i v úsecích, které slouží tradičně k rekreaci a kde může určitý provoz vážným způsobem narušit životní prostředí, ohrozit bezpečnost rekreantů.

Navíc mají z kapes nás všech odtéci nemalé prostředky na realizaci nesmyslných staveb nutných pro překonání výškových rozdílů přehrad pro výletní (a údajně i pro nákladní) lodě. O které lobby se jedna? Jde o lobby prodejců motorových člunu, lobby některých prodejců benzínu (kteří již dnes vykupují místa u Vltavy pro budoucí benzínky), lobby provozujících vyhlídkové plavby (tzv. parnikarská) a lobby stavebních firem usilujících o státní zakázky v mnou předpokládaném rozsahu 1,8 až 3,2 mld Kč (odhady získané poslanci jsou nižší a činí na podstatnou část staveb 0,733 až 1,443 mld Kč).

Povolování provozu motorových člunu na Vltavě (i když zatím jen v režimu výjimek) považuji za zločin proti české krajině a rekreantům, a to zejména z důvodů hlučnosti těchto plavidel; stavbu zdymadel a výtahu (zdvihadel) na přehradách (Slapy. Kamýk, Orlík) a plavebních komor (na Hluboké, v Českém Vrbném, aj.) za vyhazování peněz oknem, navíc s negativními důsledky pro životní prostředí. Lobování, ve kterém se dávají úplatky, není lobbingem, ale organizovaným zločinem. Pevně věřím, že se náš parlament bude stále méně (a ne více) podobat ruské dumě, kde je rozdávání finančních pozornosti za prosazování určitých zákonů běžné...

přepis stenozaznamu příslušné senátní schůze naleznete na www.Senat.cz



autor:
datum vydání:
24. února 2004


Diskuze k článku „Vodni lobbing“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!