Ekologická stopa - porovnání ekologičnosti

autor: Petr Kadlík
Ekologická stopa je 'jednotka', která nám udává jak velkou plochu produktivní půdy potřebujeme k zajištění našich požadavků. Obsahuje v sobě vše od potravin, nejrůznějších energií, dopravy až po konečný vyprodukovaný odpad a umožňuje nám tak srovnávat jednotlivé lidské činnosti z hlediska jejich dopadů na přírodu.

Ekologickou stopu lze spočítat k libovolné činnosti, od Vašeho ranního šálku kávy až po roční fungování celého státu. Pokud počítáme ekologickou stopu pro jasně definované územní typu města či státu, můžeme snadno zjistit zda jeho ekologická stopa není ve výsledné hodnotě větší, než jsou jeho možnosti.

Pro srovnání, výpočty Karlovy univerzity došly k hodnotě ekologické stopy průměrného obyvatele České republiky 6,7 hektarů na osobu a rok. Přitom maximální hodnota, kterou doporučuje WWF jsou 2 hektary na osobu. V tom případě vlastně vzniká ekologický 'dluh'. Takovýto stav nelze dlouhodobě udržet bez následků - stejně jako kterýkoliv jiný dluh.

Tento článek se ale nechce zabývat naším čím dál oblíbenějším národním zvykem žít na dluh, ale porovnáním jednotlivých možností dopravy z hlediska jejich dopadů na přírodu a ekologii. Následující tabulka nám to jasně předvede (v hodnotách jsou započítány kromě pohonných hmot i emise, údržba nebo zastavěné plochy):

Typ dopravního prostředku Ekologická stopa (m2/1000 osobo-km)
Taxi 680
Osobní auto 590
Letadlo 500
Autobus 430
Motocykl 370
Trajekt 220
Vlak 210
Kolo 20
Chůze 0

Fakt, že nejméně zatěžující přírodu je pěší chůze nebo jízda na kole lze asi jen těžko označit za překvapující. Na začátku tabulky jsou ale hodnoty zajímavější.

Běžně se traduje že letecká doprava je z hlediska ekologie nejhorší. Zde se ale ukazuje, že 'obyčejné auto' je na tom ještě hůře. Je také nutné upozornit na fakt, že čísla jsou z Velké Británie a Švédska. Pokud by se vztahovala k nám, tak by díky spoustě Trabantů, Wartburgů a starých kouřivých Škodovek na našich silnicích dopadla auta ještě o poznání hůře. Ekologická stopa taxíků je největší především pro jejich typický provoz - jízdu po městě a s tím související pomalá jízda (nejekologičtější rychlost automobilu je kolem 70 až 80 km/hod.), časté zastavování na křižovatkách, čekání na klienta se zapnutým motorem a podobně.

Zajímavý je i těsný rozestup mezi letadlem a autobusem. Letadlo 'získává body' díky své velké kapacitě a vysoké rychlosti přepravy, běžný autobus poháněný naftou naopak ztrácí svou výhodu ze stejných důvodů jako auta ve městě. Naše zdroje bohužel nehovoří o trolejbusech a tramvajích, jejich výsledky by měly být díky elektrickému pohodu o významný kus lepší než autobusy. Přesto ale samozřejmě platí, že doprava po městě hromadnou dopravou je ekologičtější (a většinou i levnější) než vlastním autem.

V naší zemi je nejekologičtější způsob hromadné osobní dopravy bezpochyby vlak. A to i přes to že je to ve své podstatě i doprava historicky nejstarší. Zdá se, že již naši předci dokázali instinktivně zvolit nejlepší cestu. Jen je škoda, že se nám naše státní České Dráhy snaží už řadu desetiletí tento způsob přepravy znechutit věčně problematickou kvalitou svých služeb a neadekvátní cenou, díky tomu je stále většina osobních vlaků téměř prázdná.

Proto mi nezbývá než Vám doporučit, zvlášť v současné době prázdnin a dovolených vyrazit na cesty raději pěšky nebo na kole, případně koňmo. Protože jen tak si přírodu opravdu prohlédnete a umožníte jí i odpočinout si od zátěže (svou ekologickou stopu si můžete sami snadno spočítat na této stránce), kterou jí zatěžujete po celý rok.

zdroj: www.ekopolitika.cz



autor:
datum vydání:
9. července 2004


Diskuze k článku „Ekologická stopa - porovnání ekologičnosti“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!