Lanovka na Sněžku stojí a do budoucna to tak i zůstane

autor: Mgr. Jana Hájková
Ekologové jásají, neboť si prosadili svoje. Dnešní silný vítr byl jenom záminkou pro zastavení nejstarší provozované lanovky u nás. Bohužel se však musíme smířit s tím, že se na vrchol naší nejvyšší hory dostaneme už jen pěškobusem.

Ani nedávná rekonstrukce neodvrátila úplné zastavení lanovky na Sněžku. Ekologům se odjakživa nelíbilo, že na vrchol naší nejvyšší hory lezou lidé, a ještě v takovém počtu. Vadí jim, že návštěvníci vstupují i do zakázaných oblastí. Tím narušují tamější panenskou přírodu. Mnozí se neštítí trhat ani chráněné rostliny, pošlapou bezcitně zdejší traviny a jsou schopni nahlas poslouchat hudbu, čímž ruší zvířata. Kvůli vysoké návštěvnosti byl prokázán zánik hned několika endemických druhů. Mezi nimi například jeřábník vysokohorský, jestřábník krkonošský či kuřička sněžková. Ekologům taktéž zásadně vadilo, že lidé vyhazují odpadky přímo z lanovky a ničí tím tak nádhernou přírodu. Nedivme se tedy zastavení provozu lanovky. Vždyť si za to vlastně můžeme sami.

Provozovatel, Lanová dráha Sněžka a.s., po její rekonstrukci přistoupil i na podmínku ekologů, že nové kabiny budou z tohoto důvodu uzavřené a čtyřmístné. Taktéž uvolil, že maximální přepravní kapacita bude 250 človíčků za hodinu. Kvůli ochráncům přírody neprošel ani návrh o posunutí trasy horního úseku o 8-100 metrů. Potřebná rekonstrukce lanovky se přitom zvažovala už od konce 80. let. Bohužel se již na Sněžku dostaneme pouze pěšky. Ekologové si tak prosadili svou. Po odstranění lanové dráhy včetně podpěr plánují kompletní zalesnění krajiny původním porostem. Zprávy, které se objevily v médiích, že lanovka stojí jen dočasně kvůli silnému větru, mají pouze prozatím uklidnit tuto nastalou situaci.

Historie lanové dráhy

Tato lanová dráha se začala stavět v listopadu 1947. Úsek z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu byl dostavěn roku 1949. Druhá část lanovky až k vrcholu hory byla úplně zprovozněna o rok později. Celková cena včetně odlesnění původní krajiny se vyšplhala na 5 milionů korun. Již před těmi skoro 70 lety byla pohonná jednotka umístěna v mezistanici na Růžové hoře. Tehdy byl zvolen švýcarský typ lanovky, kdy se sedělo bokem ke směru jízdy. Podle původního návrhu se počítalo s tím, že celá lanovka bude nepřestupní. Proto byly po rozhodnutí o odděleném provozu na obou úsecích rozdílné sedačky.

Dvouúseková lanovka

Nakonec vznikly tři nástupní stanice, které rozdělují lanovou dráhu na dva nestejné úseky. Dráha na Sněžku je jednolanová, oběžná a visutá. První úsek vede z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. Odtud se pak můžete nechat vyvézt až na vrchol. Před zhruba pěti lety skončila dvouletá rekonstrukce celé lanovky. Úplně prvotní předpoklad její životnosti byl pouho pouhých 17 let. Až do této generální opravy však sloužila úctyhodných 65 let. Za tu dobu přepravila přes 7 milionů cestujících. Po rekonstrukci se doba jízdy zkrátila z původních 25 minut na 16. Dolní stanice v Peci se posunula blíž k chatě Lesovna kvůli snazší dostupnosti. Dopravní rychlost 5 m/s zůstala zachována.

Zdroje informací: 1) novinky.cz
2) apríl: většina informací uvedených v první části je pouze aprílovým žertíkem; chovejme se ale tak, aby se špás nestal skutečností



autor:
datum vydání:
1. dubna 2018


Diskuze k článku „Lanovka na Sněžku stojí a do budoucna to tak i zůstane“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!