Elektromobily jako obří powerbanka, která v noci napájí město
Technologie V2G a V2L: když baterie elektromobilu funguje naopak
Technologie, která umožňuje využít elektromobily jako obří powerbanku, se jmenuje Vehicle-to-Grid (V2G), což v překladu znamená „vozidlo do sítě“.
Je to systém, který umožňuje obousměrný tok energie mezi elektromobilem a elektrickou sítí. Zatímco u běžného nabíjení teče proud jen jedním směrem – do baterie auta, technologie V2G dokáže baterii i vybíjet a vracet elektřinu zpět do sítě, což pomáhá stabilizovat celou distribuční síť.
Vedle systému V2G existuje také technologie Vehicle-to-Load (V2L), tedy „vozidlo pro zátěž“, která je jakýmsi „mobilním generátorem“. Elektromobil, který je touto technologií sice nedokáže napájet celý dům, ale může sloužit jako zdroj pro jednotlivé spotřebiče na 230V, jako je třeba notebook, rychlovarná konvice nebo elektrické nářadí na chatě.
Elektromobil s technologií V2L je proto také velmi zajímavým řešením pro ty, co sice rádi kempují v přírodě bez elektrické přípojky, ale přesto i u táboráku z nějakého důvodu potřebují třeba rychlovarnou konvici nebo mikrovlnku. Akumulátoru v elektromobilu mají přitom takovou kapacitu, že s ní běžné spotřebiče můžete napájet opravdu velmi dlouho a přitom se vůbec nemusíte bát, že další den už „nenastartujete“.
Jak technologie V2G, umožňující napájet z elektromobilu celá města, funguje v praxi?
První fáze využití V2G vyžaduje období, kdy máte dostatek levné elektřiny. Ať už přímo ze solárních nebo větrných elektráren, nebo z přebytků, když je levná. V této době si nabijete elektromobil na plnou kapacitu.
Druhá fáze nastává v době energetické špičky (např. večer, když se lidé vracejí domů a zapínají spotřebiče). Tehdy může auto vrátit část energie, uložené v akumulátoru, zpět do sítě. Tím pomáhá vyrovnávat poptávku a předchází přetížení klasických zdrojů elektřiny.
Co v Utrechtu dokážou elektromobily Renault 5 E-Tech?
Utrecht je čtvrté největší město v Nizozemsku, které se rozkládá se na ploše přibližně 99 km² a ve kterém v současnosti žije kolem 360 000 obyvatel. Do projektu, který nese název Utrecht Energized, se zde zapojila automobilka Renault, carsharingová společnost MyWheels a lokální energetická firma We Drive Solar. A proč zrovna Utrecht? Až 35 % střech je zde osazeno solárními panely, a právě s těmito přebytky energie V2G pomáhá.
Pro začátek je do carsharingové služby integrováno 50 elektromobilů Renault 5 E-Tech electric, které jsou vybaveny technologií Mobilize V2G. Tyto vozy mají baterii s relativně běžnou kapacitou až 52 kWh a kromě V2G podporují právě i technologii V2L. Auta se přes den normálně nabíjí a fungují jako běžná auta v půjčovně. V noci, kdy je menší poptávka po půjčení vozu, se pak přes rozhraní V2G zapojí do sítě.
Cílem je rozšířit flotilu elektromobilů až na 500 vozidel, což by mělo pokrýt až 10 % potřeby flexibility v utrechtské síti. Když se sečte výkon 500 elektromobilů, které zvládají do sítě vracet energii s výkonem 11 kW, získáme 5,5 MW. To odpovídá výkonu menší klasické elektrárny na plyn nebo biomasu!
Díky tomuto řešení se ušetří značné množství energie, která by se jinak musela v noci vyrábět v uhelných nebo plynových elektrárnách. Zároveň se efektivně využije přebytečná solární energie, která by se jinak musela „odstřihnout“, protože by pro ni nebyl odběr. Ve výsledku se takovým řešením sníží závislost na neekologických fosilních palivech, zmenší se produkce skleníkových plynů a dalších škodlivých emisí.
Dá se taková technologie použít pro napájení vlastního domu?
Abyste mohli svůj elektromobil využívat jako záložní zdroj pro vaše domácnost pomocí technologie V2G (přesněji její variantou V2H, tedy Vehicle-to-Home), tak potřebujete především obousměrnou nabíječku, tzv. bidirectional wallbox. A k tomu samozřejmě kompatibilní vůz, kterých zatím na trhu moc není. Následně se také musí odborně upravit domácí elektrická instalace a v neposlední řadě musíte získat i souhlas energetické společnosti.
A jak dlouho by vám vydržela energie z jednoho Renaultu 5 E-Tech, pokud byste jí připojili ke svému domu? S kapacitou baterie 52 kWh a průměrnou denní spotřebou elektřiny v české domácnosti, která se pohybuje okolo 8–10 kWh, by plně nabitý elektromobil mohl napájet běžnou rodinu (bez elektrického vytápění či ohřevu vody) zhruba 6 dní! Tato „powerbanka“ na kolech by tedy s přehledem pokryla běžný provoz všech vašich domácích spotřebičů, od ledničky a pračky až po světla a televizi.
Jak je to s využitím technologie V2G v České republice?
Ačkoliv je v Česku technologie V2G zatím v rané fázi, její potenciál je obrovský. Stejně jako v Utrechtu, tak by i v českých městech by mohla pomoci s integrací obnovitelných zdrojů, jako jsou solární panely na střechách domů. Baterie elektromobilů by fungovaly jako decentralizované úložiště, které by stabilizovalo síť a pomáhalo předcházet blackoutům. Přitom by to byla úložiště, která by nejenom sloužila jako záloha elektrické sítě, ale zároveň by plnila i svou hlavní funkci - tedy ekologickou přepravu lidí.
Největší překážkou technologie V2G je zatím legislativa a chybějící standardy. Pro širší nasazení je nutná modernizace distribučních sítí na tzv. „smart grids“ (chytré sítě). Experti se shodují, že masivní využití V2G v České republice můžeme očekávat po roce 2027, kdy má například ČEZ dokončit modernizaci své distribuční sítě.
Navzdory technické připravenosti vozidel je klíčové vytvořit funkční obchodní model a legislativní prostředí, které motivuje majitele elektromobilů k aktivnímu zapojení do energetické sítě.
Ale třeba to nebude trvat dlouho a i u nás se stane běžné, že auto, které vás přes den dopraví do práce, do školy nebo na nákup, tam se nabije ze solárních panelů a v noci vám tu energii zadarmo vrátí zpět. A to všechno bez potřeby budovat drahá specializovaná bateriová úložiště.
Zdroje:
Wedrivesolar.nl,
RenaultGroup.com,
Renault.cz,
Se.com,
Eon.cz
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Elektromobily jako obří powerbanka, která v noci napájí město“







