Nová Škoda Epiq - malý a levný elektromobil s velkým dojezdem, který ale může mít nečekaný problém
Úspěchy elektrické Škody
Ač u nás nemají elektromobily díky některým „realistickým politikům“ a také „odborným novinářům“ vždy úplně dobré podmínky pro své rozšiřování, tak skutečný trh už dávno rozhodl za ně. Elektromobilů se prodává čím dál tím více a je super, že se naší Škodě daří z tohoto významného koláče, do nedávna jednoznačně ovládaného Teslou a teď pod velkým tlakem z Číny, ukousnout významný podíl.
Ostatně, elektromobil je něco, co většina řidičů odmítá jen do té doby, než se v něm sveze. To ticho, pohodlí, nízké náklady na provoz i servis, ale přitom i okamžitý výkon motoru přesvědčí téměř každého, kdo je o věci ochoten přemýšlet.
Velká řada elektromobilů je ale také až moc velkých a proč to nepřiznat, samozřejmě i drahých. S ohledem na to, jakou mají výbavu, nejsou ve srovnání s lépe vybavenými spalovacími vozy tak drahé, jak si mnozí myslí, ale dražší prostě jsou. To je realita.
Přitom když má auto na délku skoro pět metrů, tak se s ním sice může krásně jet na dovolenou k moři, ale snažit se s nimi motat přeplněným městem je utrpení. Naše města a parkoviště jsou často přeplněná i proto, že jsou auta (a to nejenom elektromobily) stále větší a větší. Silnice ve městech a parkoviště před domy se ale nemohou změnit tak rychle, jak se neustále zvětšují auta.
Navíc je to začarovaný kruh
Velké auto je těžké. Těžké auto potřebuje velkou baterku - jednak kvůli delšímu dojezdu, ale i kvůli větší spotřebě. Velké auto také spotřebuje více energie i surovin na výrobu, což má negativní vliv na ekologii. Velká baterka je také drahá, takže auto musí být také drahé. Ale aby zákazníci měli pocit, že za své peníze dostanou „pořádný kus auta“, tak auto uděláme v příští generaci ještě o kousek větší. Ale ještě větší auto bude těžké a potřebuje ještě větší baterku a jsme zase na začátku…
Škoda Epiq řekla A DOST!
Nová Škoda Epiq konečně vypadá jako auto, které se rozhodlo z tohoto začarovaného kruhu vystoupit. Jistě, určitě není první. Menších, ale přitom „plnohodnotných“, elektromobilů máme na trhu naštěstí už několik - jako třeba Peugeot e-208, Citroen e-C3, Hyundai Inster nebo Ford Puma Gen-E. Ani jedné z těch značek se ale nepodařilo ovládnout trh způsobem, jak se to dlouhodobě daří Škodě s jejich modely Enyaq a Elroq.
Přestože na to mnozí už možná zapomenuli, tak Epiq nebude první „malý“ sériově vyráběný elektromobil Škoda. Úplně na začátku tu byla malá Škoda Citigo-e iV. Přestože šlo o skutečně malý a přitom poměrně drahý vůz, tak způsobil na našem trhu malou elektromobilní revoluci. Protože se elektrické CitiGo vyrábělo jen krátce, tak jeho popularita byla taková, že se i téměř nové ojeté vozy prodávaly dráž, než za kolik se prodávaly jako nové.
Byl to začátek cesty, na kterou se následně úspěšně vydal Enyaq a Elroq. Což jsou skvělá auta, ale velká. Menší Elroq má 448 centimetrů a váží 2 tuny, Větší Enyaq má dokonce 465 cm a váží 2,2 tuny.
No, a teď je tu konečně Škoda Epiq, právě představená na autosalonu v Mnichově.
Délka se zmenšila na příjemných 4100 centimetrů, díky čemu se s ním bude lépe kličkovat (a parkovat) ve městech, ale zároveň se nemusíte bát delší cesty. A delší cesty se nemusíte bát i proto, že i při obsazení 5 lidmi budete mít k dispozici stále víc než velký kufr o velikosti 475 litrů. S tím už se rozhodně dá vyrazit i na výlet nebo rovnou dovolenou! Navíc, protože to bude Škodovka, tak se s jejich „Simply Clever“ filozofií dá očekávat plno promyšlených drobností, jako skutečně fungující odkládací místa a všelijaké další „life hacky“ pro řidiče i cestující.
Dojezd na jedno nabití by měl být až 425 km, což je pro podobné auto zcela dostatečná a konkurence schopná hodnota. Další údaje oficiálně zatím Škoda neoznámila, ale radikální zkrácení vozu ve srovnání s Enyaqem a Elroqem určitě přinese i snížení hmotnosti, které se dá očekávat zhruba na úrovni 1,5 tuny. A auto o 500 kg lehčí nepochybně přinese i snížení spotřeby, čemuž by ostatně odpovídal i dlouhý dojezd. Reálná spotřeba by tam mohla klesnout někde na úroveň 12 až 14 kWh na 100 km – což znamená spotřebu, která se vám ve srovnání s benzínem rozhodně vyplatí i pokud nemáte vlastní nabíječku se solárními panely, ale budete nabíjet na běžných veřejných rychlonabíječkách.
Co je na tom autě ale možné nejdůležitější, je jeho cena. Epiq by se měl prodávat za cenu od 600 tisíc, což je na takto velký vůz od značky jako je Škoda skutečně výborná cena. Pro srovnání je to cena, za kterou se dnes běžně prodává lépe vybavené Škoda Fabia.
Bude Škoda Epiq autem, které naučí Čechy milovat elektromobily?
No, tak na to jsem po pravdě řečeno hodně zvědavý. Epiq bude, podle mého názoru, opravdový hit a podtrhne současný celoevropský úspěch škodováckých elektomobilů. Za tím úspěchem stojí nejenom skvělá a promyšlená konstrukce vozů, ale i „zlaté české ruce“, které je u nás vyrábí a ručí za kvalitu.
Na českém trhu těžko najít silnější a důvěryhodnější značku než Škoda. Češi jsou značce neskutečně věrní a dokazují to dlouhá léta. S Epiqem se ale značka rozhodla k odvážnému kroku, kterým podle mě dost riskuje. Jo, Škoda Epiq už „nebude česká“. Bude se vyrábět ve Španělsku. A i když vím, že se podobná strategie používá běžně a nepochybuji, že si koncern pohlídá kvalitu výroby, tak už to prostě nebude „made in Czechia“...
No, uvidíme, jak na to zareaguje trh. SUV Škoda Epiq, včera oficiálně představený veřejnosti, se začne prodávat v roce 2026. Do té doby můžeme jen hádat a přát jí úspěch.
zdroj: Škoda storyboard.com
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Nová Škoda Epiq - malý a levný elektromobil s velkým dojezdem, který ale může mít nečekaný problém“








