Recenze elektromobilu Peugeot e-208: šikovný elektromobil, který stále zůstal normálním autem
Jak na Přírodě testovat elektromobil?
Příroda.cz je magazín o ekologii, turistice a aktivitách v přírodě. Nikdy jsme nebyli motoristický magazín a ani se za něj nechceme vydávat. Takže od našeho testu nečekejte podrobný výčet technických údajů ani zábavnou show plnou výbuchů a naschválů ve stylu Top Gear. Víc než na setinu přesné změření doby zrychlení z 0 na 100 nás zajímá, nakolik je tento vůz skutečně praktickou a ekologickou alternativou k běžnému vozu se spalovacím motorem. A nebojte, samozřejmě se dozvíte i jak se s ním jezdí, co je na něm dobrého a jestli je na něm i něco špatného.
Co je Peugeot e-208 vlastně zač?
Na začátek se sluší uvést, že nový Peugeot e-208, který nám na test půjčila firma P Automobil Import s.r.o., je jedním z pokračovatelů dlouhé řady legendárních francouzských Peugeotů řady 200, která začala modelem 205 už v roce 1983. Už od té doby jde o malé a obratné vozy pro čtyři až pět osob, určené jak pro pohyb ve městě, tak i na delší cesty. A i když poslední roky snad všechny automobilky své „malé“ vozy neustále pomalu nafukují, tak si Dvěstěosmička stále zachovala rozumnou čtyřmetrovou délku, díky které se nemusíte bát ani parkování ve městě.
Nahrazení benzínové nádrže za akumulátory sice přineslo zvýšení hmotnosti, ale i to se podařilo zachovat v přiměřených mezích. Provozní hmotnost Peugeotu e-208 je tak rozumných 1530 kg, což je pořád o skoro půl tuny méně, než kolik váží „malá“ Tesla model 3. Přitom francouzský recept na nízkou hmotnost je vlastně jednoduchý. Konstruktéři se rozhodli, že se se svým vozem nebudou pouštět do zbytečných závodů o nejdelší dojezd na jedno nabití nebo ohromovat zrychlením a maximální rychlostí. Přitom, jak jsem si sám vyzkoušel, se za volantem e-208 se ani jednoho bát nemusíte. Ale o tom později.
Co na elektromobilu testovat?
Informace o zrychlení, maximální rychlosti nebo velikosti displejů ve voze najdete všude. Nám jde ale o přírodu, a tak to vezmeme z jiné strany. Zvládne i tento „malý“ elektromobil výlet pod stan na druhý konci republiky? Vejde se vůbec do vozu, který „musí táhnout hromadu baterií“, vše potřebné k rodinnému stanování? Bude nás při výletech zdržovat nabíjení? A hlavně – dá se vůbec s elektromobilem rozumně fungovat i v kempu, kde nejenom že není nabíječka, ale není tam k dispozici ani žádný jiný zdroj elektřiny?
Test číslo jedna: vejde se tam vůbec stan?
Na dnešní poměry je Peugeotek spíš malé auto a jeho kufr o objemu 309 litrů možná fanoušky velkých SUV donutí k pousmání. Tam se přece skoro nic nemůže vejít... No, pokud to tam jen tak naházíte, tak můžete mít skutečně problém.
Pokud se ale budete trošku snažit (a ideálně už od mala patříte mezi milovníky Tetrisu), tak se vám i do papírově malého kufru bez problémů vejde stan, nafukovací kempingové matrace a spacáky pro tři lidi, skládací stolek se židličkami, oblečení i vše další potřebné.
Jak se to do malého elektrického Peugeotu vešlo se můžete podívat na fotku. A pro srovnání jsem to samé zkusil dát do auta, jehož kufr je papírově řádově větší. Samotného mě překvapilo, že kufr velmi prostorného Roomsteru byl zaplněn v podstatě stejně.
Takže výsledek testu číslo 1: Peugeot e-208 prospěl s vyznamenáním
Test číslo dva: reálný dojezd
Kdybychom bydleli v Praze, tak si asi zvolíme za cíl cesty nějaké hory a bude to. Jenomže my jsme z Krkonoš a tak by pro nás cesta do hor nebyla zas až taková změna. Takže jsme se rozhodli vyměnit naše kopečky za rovinu a vyrazili na Moravu. A protože je fajn si kromě přírody užít i trochu zajímavého poučení, tak první cíl dlouhé cesty se stanem v kufru bylo science centrum Vida! v Brně.
Podle navigace nás čekala cesta dlouhá přes 200 km, přitom plně nabitá baterie by měla umožňovat dojezd „až“ 400 km. Ale i z aut se spalovacími motory známe ty papírové a velmi optimistické spotřeby, které mají občas k realitě daleko. Takže, dojedeme na baterky až do cíle?
Cesta byla tak půl na půl po normálních silnicích a po dálnicích. A pokud je na dálnici povolených 130, tak jsem takovou rychlostí i jel, žádné ploužení se „ekonomickou“ rychlostí kolem 100 km/h. Na druhou stranu jsem neměl potřeb všem dokazovat, že pokud jedou pod 150, tak jsou šneci a já je musím předhonit.
Takže co baterky po dojezdu? Když jsem po pár hodinách za volantem dorazil do Brna, tak tachometr ukazoval ujetou vzdálenost symbolických 222 km a v baterii stále zbývalo 43% energie na dalších 134 kilometrů. Klimatizace byla přitom celou cestu zapnutá. Na to, že jsem měl auto půjčené jen pár dní a tuhle byla moje první podobně dlouhá cesta s ním, to byl podle dobrý výsledek. S trochou zkušeností (nebo pokud bych jel po dálnici třeba jen 100 km/h) bych určitě dokázal spotřebu výrazně i snížit.
Takže výsledek testu číslo 2: Peugeot e-208 opět prospěl s vyznamenáním
Test číslo tři: samotná jízda a snadnost řízení
Jaká je jízda malým elektrickým Peugeotem? Za mě osobně velmi příjemná a svižná. Jistě, není žádný závodní supersport a tak je ho potřeba také brát. Pokud bych chtěl zrychlení z nuly na sto za tři vteřiny, tak budu zklamaný. Přesto to je ale vůz, který má sportovní srdce!
V reálném životě je rychlý a ve městě na světelné křižovatce s tímto vozem můžete být klidně nejrychlejší ze všech. Jediné, co mi občas vadilo, byla v případě rozjezdu z místa nepatrná prodleva mezi stisknutím pedálu a rozjetím se. Jako kdyby si auto promýšlelo, jestli se rozjede a nebo ne. Příjemný byl i relativně malý volant, který pomáhá sportovnímu pocitu z řízení vozu.
I když jsme v autě byli tři a k tomu měli plný kufr, tak e-208 rozhodně nebyla brzdou provozu. A pokud se na cestě ukázala sympaticky klikatá okreska mezi poli, tak stačilo přepnout na sportovní režim, přišlápnout plyn a i plné auto velmi ochotně a svižně vyrazilo rychlostí, za kterou by mě policie s radarem asi nepochválila. Jako nízký elektromobil s těžištěm díky bateriím velmi nízko se tenhle malý Peugeot totiž vůbec nemusí zatáček bát.
Displeje vám pak za jízdy ukazují vše, co potřebujete – kromě rychlostí a dojezdu třeba i to, jak moc momentálně vybíjíte (nebo při jízdě z kopce naopak nabíjíte) baterie, což vám může pomoci lépe využívat výhody elektromobilu. Co ale nebylo nic moc byla integrovaná navigace. Občas dávala natolik divné výsledky, že jsem místo ní po pár pokusech raději používal Mapy od Seznamu v mobilu. Naštěstí ale nebyl problém data z mobilu ukazovat na displeji infotainmentu v autě.
Na jízdě v elektromobilu je fajn, že se můžete soustředit jen na samotnou jízdu a nemusíte řešit nic jiného. Nemusíte poslouchat motor, zda by nebylo potřeba přeřadit. Nemusíte vnímat vibrace, jestli se mezi nimi neobjeví nějaká „podezřelá“. Vnímáte jen ticho a samotnou jízdu. Ono se to nezdá, ale po několika hodinách řízení elektromobilu si najednou uvědomíte, že kdybyste jeli ve „fosilu“, tak budete unavení více. S elektromobilem je dokonce i poskakování v koloně relativně pohodová a zábavná záležitost. ;-)
Jediné, s čím si můžete (pokud chcete) za jízdy „hrát“, je přepínání jízdních režimů a rekuperace. Ono je totiž něco magického na tom, když na displeji můžete sledovat, jak si při jízdě z kopce sami vyrábíte „palivo“ a procenta nabití baterie se zvyšují. Zde ale Peugeot trošku zaostává, protože v řadě vozů máte možnost několika stupňů rekuperace. Tady máte k dispozici jen normální a intenzivní rekuperaci.
Výsledek testu číslo 3: prospěl s vyznamenáním
Test číslo čtyři: pohodlí za jízdy
No, tohle bude trošku složitější otázka. Pokud pojedete sami nebo jen se spolujezdcem, tak si podle mě není nač stěžovat. Sedačky jsou pohodlné (jaké jiné by ostatně měly být ve francouzském autě) a podrží vás i při sportovnější jízdě.
Zadní sedačky, to je ale jiný příběh. Pokud máte malé děti, tak je to v pohodě. Pokud jsou už děti větší, nebo se chce vzadu posadit dospělý, tak se o moc velkém pohodlí hovořit nedá. Sedačky jsou stále fajn, ale máte velmi málo místa na nohy. Tady se prostě konstruktéři nedokázali úplně dobře vypořádat s omezenou délkou vozu.
Výsledek testu číslo 4: vpředu prospěl s vyznamenáním, vzadu chvalitebně.
Test číslo čtyři: dobíjení
Dobíjení je pravděpodobně největší strašák všech řidičů, zvyklých na řízení klasických aut na benzín či naftu. S elektromobilem přece člověk musí trávit hromadu času na nabíječce, což je oproti rychlému doplnění paliva strašně otravné… No, je to úplně jinak. Ale rozepisovat to zde nebudu, protože dobíjení jsem tomu věnoval samostatný článek.
Zkrátím to jen na to, že můj půjčený Peugeot e-208 byl vybavený baterií s kapacitou 51kWh, která mu dávala ve své kategorii nadprůměrný dojezd 400 km, s možností rychlého nabíjení až 100kW („větší“ elektromobily umí ještě rychlejší nabíjení, ale mají i větší kapacitu baterii). Díky němu může být z půlky vybitá baterie zcela plná už za půl hodiny.
S autem jsem za dobu půjčení najezdil něco přes tisíc kilometrů a ani jednou jsem nemusel nikam speciálně zajíždět a tam čekat, než se dobije. Kdybych tu vzdálenost jezdil s vozem na benzín nebo naftu, tak bych minimálně jednou musel s autem zajet extra na pumpu, což by mě nejspíš zdrželo víc.
Výsledek testu číslo 4: i teď Peugeot e-208 prospěl s vyznamenáním
Test číslo 5: kempování
Dojet s elektromobilem do kempu, tam nechat auto přes noc zaparkované v trávě? No to je přece nesmysl, vždyť se přes noc musím nabíjet a beztoho stejně v ranní rose určitě vybuchne! No, protože ale tento článek není pro Autoforum nebo podobný „odborný“ motoristický server, tak vám takovou ptákovinu tvrdit nebudu.
Není jediný důvod, proč by elektromobil nemohl parkovat v trávě vedle vašeho stanu. Jediné omezení je o něco větší hmotnost vozu. Je proto potřeba na to při parkování myslet a dát auto tak, aby i na kluzké trávě nebo blátě dokázalo bez problémů vyjet. Ale to samé musíte řešit i s větším autem se spalovacím motorem.
Elektromobily jsou do kempu naopak super. Uznejte sami, že při stanování chcete raději cítit vůni opečených špekáčků, místo smradu z výfuku právě nastartovaného studeného motoru. A určitě budete raději poslouchat zpěv ptáků nebo rovnou něčí kytaru a zpěv, než startování motoru vašeho souseda.
Výsledek testu číslo 5: i teď Peugeot e-208 prospěl s vyznamenáním
Celkové zhodnocení elektromobilu Peugeotu e-208
S autem jsme za týden najeli něco přes tisíc kilometrů. Za celou tu dobu fungovalo skvěle. Baterie nás ani jedno nezaskočila tím, že bychom museli nečekaně nouzově dobíjet – a to i když jsme měli jako cíl cesty místa, kde v okolí žádné nabíječky nebyly. 400 kilometrů dojezdu je už dost na to, abyste se mohli soustředit na samotné výletování a nemuseli řešit, kde a jak dobíjet. Dobijete bez problémů tam, kde se například stavíte na jídlo.
Jediná nepříjemnost s autem byl nedostatek místa na nohy pro cestující na zadních sedačkách. Pro dva dospělé, případně pro dítě vzadu, je tam místa víc než dost. Přitom je kufr dost velký na to, aby se tam převážet i kočárek.
Samotná jízda byla velmi příjemná, zábavná a dynamická. Pokud máte rádi menší auta, u nichž jejich konstruktéři mysleli i na aerodynamiku a díky tomu postavili elegantní vůz s velmi příjemnou spotřebou a na svou třídu nadprůměrným dojezdem, tak by mohl být Peugeot e-208 něčím přesně pro vás.
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Recenze elektromobilu Peugeot e-208: šikovný elektromobil, který stále zůstal normálním autem“