Biopaliva si získávají stále více motoristů

autor: bílek
Biopaliva jsou možností, jak snížit spotřebu fosilních paliv. Dosud se ale točily v jakémsi kruhu - benzinové stanice je nechtěly nabízet, protože nejsou auta a automobilky nechtěly dodávat auta, protože u čerpacích stanic není toto palivo. Zlomem v situaci by mohlo být plošné zavedení biopaliv u sítě čerpacích stanic EuroOil.

Dosud biopaliva nabízeli spíše majitelé privátních čerpacích stanic. Druhou skupinou jsou velké podniky, které berou SMN (směsná motorová nafta s 30% obsahem bio) nebo B100 (100% bionafta) pro své flotily nákladních vozů.

Do rozvoje biopaliv investuje také Shell, který však vidí budoucnost spíše v bipalivech druhé generace. Na ty jezdí řidiči v Americe, v Evropě je zatím pouze první generace.

"Když jedu napříč republikou, jsem schopen tankovat jen biopalivo E85, tedy benzín s 85 % biosložky, což ještě před rokem nebylo možné," říká k vzrůstu nabídky na poli biopaliv Oldřich Reinberger, předseda představenstva společnosti Tereos TTD, která tyto alternativní paliva vyrábí.

Že zájem o biopaliva roste dokazuje i statistika - za loňský rok se podle Ministerstva průmyslu a obchodu spotřeboval v ČR 245 tisíc tun FAME (nedílná součást nafty s biosložkou) a 79 tisíc tun bioetanolu (biosložka pro benzinová vozidla). V obou případech je to výrazný růst.

„Chceme využít trendu, který nepopiratelně v posledních letech začal a bude pokračovat – využití biopaliv pro automobily,“ dodává Jan Duspěva, obchodní ředitel společnosti ČEPRO, které síť EuroOil patří.

Je to levnější

Příjemná je zejména nižší cena, tato paliva jsou totiž osvobozená od spotřební daně. Benzin je tak levnější až o deset korun na litr, u nafty je rozdíl zhruba třetinový. I když je spotřeba biopaliv o trochu vyšší než u klasických paliv, stále se to vyplatí. Zatímco naftový vůz se upravovat nemusí, přestavba benzinového auta na FFV (flexi fuel vehicle) je v řádech několika tisíc. A i poté lze kromě E85 tankovat tradiční benzin.

Martin Kubů, místopředseda představenstva společnosti podporující biopaliva PREOL jen dodává, že tyto paliva jsou jediným pohonem budoucnosti, které umožní přežít klasickým čerpacím stanicím. Elektřina ani plyn síť ropovodů a benzinek nepotřebují.

Koneckonců, biopaliva tankujeme vlastně všichni. Běžný benzin obsahuje do pěti procent bioetanolu, nafta asi sedm procent metylesteru řepkového oleje. Prémiová paliva, prodávaná pod obchodními názvy, mohou být bez biosložky, ale někdy jí obsahují také. Jde totiž o legislativu. Ta požaduje určité procento biosložky v celkovém objemu prodaného paliva. Proto je zde i druhý benefit - čerpací stanice, která zavede biopaliva, může na druhou stranu prodávat i paliva, která nemají ani procento biosložky.

To je něco pro řidiče, kteří nemohou biosložce v benzínu či naftě přijít na jméno. "Auta jezdí na zemědělské produkty, zatímco lidé v Africe umírají hlady ," říkají kritici. Není to tak docela pravda, například Tereos TTD, který bude paliva pro EuroOil dodávat, vyrábí biopaliva z technických plodin (cukrová řepa), které nekonkurují potravinám. Ostatní zastánci biopaliv pak dodávají, že v Evropě i ČR je dost zemědělských ploch, která leží ladem, i když by se zde mohly pěstovat energetické plodiny.

EuroOil, PREOL a Tereos TTD spustili informační kampaň "Nevzdávejte to! - S biopalivy ušetříte" a na internetové adrese www.nezvzdavejteto.cz se zájemci o tento druh paliv dozví všechny potřebné informace.



autor:
datum vydání:
9. srpna 2012


Diskuze k článku „Biopaliva si získávají stále více motoristů“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!