Posnídejte Fair trade - produkty, které jsou prostě fér, již tuto sobotu

autor: Martin Singr
Fair trade výrobky vznikly jako reakce na situaci v zemích třetího světa, kde pracovníci nedostávali za svoji práci spravedlivou odměnu. Modrozelené známky fair trade přímo na obalu tak garantují k lidem i k přírodě šetrné výrobní podmínky. Tato známka zaručuje, že výrobek byl certifikovaný podle standardů organizace Fairtrade International.


Nejen jídlo

Není ale jen modrozelené logo, fair trade znázorňuje i zelené logo se žabičkou, certifikace od Rainforest Alliance, které lze vidět na banánech a ananasech. Certifikát vydává americká nezisková organizace Aliance deštných pralesů (Rainforest Aliance) a zákazníci díky němu ví, že potraviny pochází z farem, kde se hospodaří ekologicky šetrným a společenský zodpovědným způsobem. Nejde přitom jen o ovoce, tento certifikát mají i čaje, káva, čokoláda, dřevo a třeba i květiny.

Kromě potravin se Rainforest Alliance angažuje také v certifikaci výrobků ze dřeva, pro kterou používá certifikát Forest Stewardship Council (FSC).

Fair trade není bio, jen skoro

Veřejnosti často zaměňuje dva pojmy, totiž biopotraviny a fair trade. Není to ale totéž, ačkoliv rozdíly jsou malé a 70 % fairtradových výrobků je dnes certifikováno jako bio. „Fair trade se primárně zaměřuje na podmínky výroby a obchodování,“ vysvětluje Stanislav Komínek z organizace NaZemi a dodává, že jedním z principů je pěstování šetrnější k životnímu prostředí. Nesmí se například používat zakázané zemědělské chemické látky ani využívat geneticky modifikované plodiny.

Na téma nákupního chování se samozřejmě koná mnoho průzkumů a zdá se, že sociálně zodpovědný přístup pro nás není tak důležitý, na prvním místě cena, pak kvalita a třetí bývá ekologie. Pouze každý pátý sleduje v obchodě označení o způsobu produkce na výrobcích a za ty s ekoznačkou je ochoten zaplatit více. Ekoznačky sledují spíše mladí a vzdělanější lidé žijící ve velkých městech.

Z mnoha výzkumů dále vyplývá, že loga Rainforest Aliance a Fairtrade spotřebitelé skoro neznají, lépe je na tom logo biopotravin. Ale i u značky bio polovina dotazovaných logo nezná nebo neví přesně, co znamená. Polovina respondentů, kteří certifikáty znají, uvedla, že tyto potraviny kupují pouze občas.

I v supermarketech

Dlouho tradici a dobré jméno mají biopotraviny a Fair Trade výrobky v dm drogerii. Zde se v nabídce objevily v roce 2007 jako v jednom z prvních řetězců v ČR. A sortiment je stále pestřejší. „Nabídku tradičních fair trade výrobků jako jsou čaje, káva, cukr, čokoláda či kakao jsme obohatili o další speciality v podobě datlových, ovesných a čokoládových tyčinek, marmelády a dalších produktů,“ potvrzuje Eva Vaněčková z dm drogerie markt. Dnes lze zakoupit „férové výrobky“ nejen ve specializovaných prodejnách a zdravých výživách, ale i v supermarketech.

Naopak Interspar nedávno fair trade produkty přestal nabízet. Spolu s nimi vyřadil z prodeje i nějaké biopotraviny. Podle vyjádření zástupců firmy to bylo proto, že o tyto potraviny, které v nabídce nebyly moc dlouho, neměli zákazníci zájem.

Dáte si férovou snídani?

Již zítra v sobotu 11. května, se bude konat tradiční „Férová snídaně ve vašem městě“:www.ferovasnidane.cz. Jde o celorepublikový happening, kdy fanoušci fair trade posnídají na veřejném místě, aby netradičně oslavili Světový den pro fair trade. Zatímco v roce 2011 se snídalo na 41 místech, loni to bylo na 57 místech republiky. Vzestupný trend se nezastavil a letos již je 80 přihlášených míst po celé republice.

„Účastníci si na snídani přináší vlastní dobroty, ať už fairtradové (káva, čaj, buchty z fairtradových surovin) nebo lokální (sýry, med, zelenina). Většinou se snídá na dekách v parku, u stolu na náměstí nebo na jiném oblíbeném a veřejně přístupném místě,“ poodhaluje Komínek a zve tak všechny zájemce na piknik v trávě.




autor:
Martin Singr
email: singr.m@seznam.cz

datum vydání:
9. května 2013


 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.


Nákupem na Pieris.cz
podpoříte chod našeho serveru




Další publikování a šíření obsahu serveru Příroda.cz je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.

© 2004 - 2022 PŘÍRODA.cz
ISSN 1801-2787

Magazín PŘÍRODA.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2004 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.