Auta ve městě že neškodí lidem? Toto město s 80 000 obyvateli je zakázalo a nelituje!

autor: Petr Kadlík
Patří osobní auta do měst, nebo tam jsou na obtíž a navíc škodí zdraví? Zatímco u nás kandidát na pražského primátora Bohuslav Svoboda pokládá emise z aut za zdraví neškodné a navíc chce ve městě omezovat cyklisty, tak ve španělském městě Pontevedra to vidí obráceně. Zakázali tam auta!


Pontevedra, město bez aut!

Na severozápadě Španělska můžete najít město Pontevedra. Toto téměř stotisícové hlavní město celé provincie může turistům nabídnout řadu architektonických památek. Kdysi se tu také stavěla slavná Kolumbova loď Santa María, pocházel odsud poslední španělský pirát nebo první známá žena - mořeplavkyně. V posledních letech se ale město Pontevedra proslavilo něčím úplně jiným.

Historické centrum města mělo silnice přeplněné auty. Všude hluk, špína a smog. Městem denně projelo více aut, než kolik tu žilo lidí. Pro obyvatele bylo díky tomu centrum v podstatě mrtvé, místo zajímavého centra pro místní i turisty se tu jen prodávaly drogy a odevšad byl slyšet hluk a křik. Prostě nic, kde byste chtěli žít.

Pak se ale stal starostou jistý Miguel Anxo Fernández Lores s odvážnou filozofií: „vlastnictví auta vám nedává právo zabírat veřejný prostor“. Vždyť přece není v pořádku, když soukromá auta zabírají veřejný prostor a brání tak ve městě žít dětem, seniorům i všem ostatním. A podle této své myšlenky se rozhodl jednat.

Postupem času se mu skutečně povedlo z historického centra o rozloze zhruba osmi Václavských náměstí vytlačit auta, prostory vydláždit a otevřít je pěším, cyklistům i dětem.

Auta, která dříve jen projížděla středem městem, si musela najít jinou cestu. Navíc došlo k radikálnímu omezení parkovacích míst - protože řidiči hledající místo k zaparkování sami často způsobovaly dopravní zácpy. Místo toho se vybudovala velká podzemní parkoviště. A aby to nebylo málo, tak byla na okrajových částech města snížena povolená rychlost na 30 km/h.

Co revoluční zákaz aut městu přinesl?

Město Pontevedra se úplně proměnilo. Lidé se naučili, že se téměř všude dá bezpečně dojít pěšky - s čímž jim pomohla i přehledná mapa ve stylu tras metra.

Kde byly dříve slyšet jen vrčící motory, troubení klaksonů a křik nervózních řidičů, tam najednou slyšíte zpěv ptáků, lidské hlasy nebo cinkot kávových lžiček. Ve městě ale nastala i důležitá změna, která není na první pohled viditelná.

Emise CO² ve městě poklesly o neskutečných 70%. Radikálně se také zmenšil počet smrtelných nehod, způsobených v celém městě automobily. Před změnou ve městě mezi lety 1996 až 2006 zemřelo při dopravních nehodách 30 lidí. V následujících 10 letech už to byli pouze 3 lidé a od roku 2009 nikdo!

No, není v takovém městě radost žít a vychovávat děti?

Nevýhody města bez aut?

Podobná radikální změna rozhodně nebyla a není bez problémů. Bylo by naivní tvrdit, že podobnou změnu přijali všichni lidé s nadšením. Mnoho lidí považuje za své právo jet autem kam chtějí, ale ve městě Pontevedra se to pokládá za privilegium. Například v případě svatby mohou jet ženich s nevěstou autem, ale ostatní už musí pěšky.

Změna také zcela nevyřešila dopravní zácpy. Jen už nejsou ve středu města, ale jen v okrajových místech s povolenou automobilovou dopravou. Přesto všechno ale i místní kritici uznávají, že omezení aut život ve městě ve srovnání s jinými španělskými městy velmi zklidnilo a zpříjemnilo.

Šlo by to i u nás?

V řadě měst jistě, byť třeba jen částečně. Chce to jen odvahu a snahu něco změnit. A hlavně neposlouchat a samozřejmě nevolit do vedení měst politiky, pro které jsou auta ve městě důležitější než lidi.



témata článku:
autor:
datum vydání:
20. srpna 2022


Diskuze k článku „Auta ve městě že neškodí lidem? Toto město s 80 000 obyvateli je zakázalo a nelituje!“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!