Světu vládnou elektrokola! Který národ kupuje nejvíc elektrokol a jak jsou na tom ve světovém srovnání Češi?
Prodej elektrokol v Česku v roce 2022
Protože se elektrokola nemusí evidovat jako automobily nebo motocykly, tak oficiální přesné statistiky prodeje elektrokol v nás neexistují. Můžeme ale vycházet z kvalifikovaných odhadů.
Podle údajů jednoho z největších prodejců elektrokol u nás se v roce 2022 prodalo v Česku zhruba 130 tisíc elektrokol, což je o pět procent více než v roce 2021. Česká republika tak patří mezi evropské země s nejvyšším podílem elektrokol na celkovém trhu s koly.
Česká republika patří mezi země s nejvyšším podílem elektrokol na celkovém počtu prodaných kol. U nás tento podíl dosáhl 33 procent, což je více než v Německu (31 procent), Francii (25 procent) nebo Itálii (23 procent). Naopak výrazně nižší podíl elektrokol měly například Velká Británie (17 procent), Španělsko (15 procent) nebo Polsko (9 procent).
Největší zájem byl o cestovní elektrokola v cenovém rozsahu od 35 000 do 55 000 korun. Lídrem českého trhu elektrokol je značka Crussis Electrobikes, následovaná výrobcem BikeFun se značkami Rock Machine a Superior a řetězcem Mountfield a jeho značkou MTF.
Prodej elektrokol ve světě v roce 2022
Na světové úrovni je největším trhem s elektrokoly Čína, kde se v roce 2022 prodalo odhadem 30 milionů elektrokol. Čína je největším výrobcem elektrokol na světě a část z těchto prodaných elektrokol byla ve skutečnosti exportována do mnoha dalších zemí.
Na druhém místě je Nizozemsko, kde se prodalo přes 600 tisíc elektrokol, což je více než polovina všech prodaných kol v této zemi. Nizozemsko je známé svou cyklistickou kulturou a infrastrukturou, která podporuje používání elektrokol.
Na třetím místě je Německo, kde se prodalo přes 500 tisíc elektrokol, což je o 43 procent více než v roce 2021. Německo je také domovem některých předních značek elektrokol, jako jsou Bosch, Haibike nebo Cube.
Celosvětový žebříček prodejnosti elektrokol
Pokud bychom chtěli porovnat prodej elektrokol v jednotlivých zemích podle počtu obyvatel, dostali bychom trochu jiný žebříček.
V tomto případě by na prvním zlatém místě bylo Švýcarsko, kde se prodalo 23 elektrokol na tisíc obyvatel.
Na druhém stříbrném místě by se umístilo Dánsko, kde se prodalo 19 elektrokol na tisíc obyvatel.
A nakonec na pomyslném třetím bronzovém místě by bylo Nizozemsko, kde se prodalo 18 elektrokol na tisíc obyvatel.
Česká republika by se v tomto žebříčku umístila velmi pěkném na devátém místě s 12 elektrokoly na tisíc obyvatel. To je stále nadprůměrný výsledek ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi. Například ve Francii se prodalo jen 6 elektrokol na tisíc obyvatel, ve Velké Británii jen 4 a ve Španělsku dokonce jen 3 elektrokola na tisíc obyvatel.
Co se týče velkých zemí s velkou populací, jako jsou USA nebo Indie, jejich podíl na světovém trhu s elektrokoly je stále relativně malý. V USA se prodalo v roce 2022 asi 400 tisíc elektrokol, což je jen 1 elektrokolo na tisíc obyvatel. Důvodem je nižší popularita cyklistiky jako dopravního prostředku a také vyšší cena a nižší dostupnost elektrokol na americkém trhu.
V Indii se prodalo jen asi 150 tisíc elektrokol, což je dokonce jen 0,1 elektrokola na tisíc obyvatel. Důvodem je pravděpodobně nedostatečná infrastruktura, nízká povědomost o výhodách elektrokol a preferování jiných typů dopravy.
Zkoušela jsem se nalézt počty prodaných elektrokol i v Rusku, ale tam bohužel aktuální data nejsou dostupná. Poslední údaj,který se mi podařilo vypátrat, je z roku 2019. Tehdy se v celém Rusku s jejich 144 miliony obyvatel prodalo pouhých 50 tisíc elektrokol, tedy méně než polovina českého prodeje!
Budoucnost elektrokol?
Trend je tedy celkem jasný a těžko ho něco změní. Elektrokola se stále více rozšiřují po celém světě a nabízejí tak relativně levnou a pohodlnou dopravu na kole i lidem, kteří se necítí být přímo sportovci a chtějí jen bez velké námahy dojet do práce, na nákup nebo vyrazit na cyklovýlet.
Elektrokola toho ale nabízí daleko víc. Své si na nich najdou jak lidé, kterým jejich zdravotní stav neumožňuje „naplno se opřít do pedálů“, stejně tak i sportovci, kterým elektrický pohon pomůže jejich sportovní výkony zvednout na vyšší úroveň.
A co lidé, kterým se stále rozšířenější elektrokola nelíbí? Je mi to líto, ale těm prostě nezbývá, než si na to zvyknout...
zdroje informací: tisková zpráva ČTK, Bike-EU, Emovio
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Světu vládnou elektrokola! Který národ kupuje nejvíc elektrokol a jak jsou na tom ve světovém srovnání Češi?“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Sloupsko – Šošůvské jeskyně | Z Černé hory do Jánských lázní přes rašeliniště a Modré kameny | Výlet do Krkonoš - S kočárkem z Pece až pod vrchol Sněžky |
zobrazit více článků... |