Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   —   Obchod.Bejvávalo.cz   —   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Jezte podle barev

autor: Jan Holub
Pokud se alespoň okrajově zajímáte o zdravou výživu, jistě jste se už setkali s tvrzením, že čím více barev hraje na talíři, tím prospějete svému tělu a organismu více. To je jednoduchá definice, za kterou stojí 2 fakty. Prvním je ten, že monotónní strava vede zpravidla k disharmonizaci organismu a může tak způsobit následné poškození či onemocnění (třeba žaludku). Proto je třeba zdůraznit, že strava musí být pestrá!

Dalším faktem je to, že příroda je skutečně rozumnější než člověk, o čemž svědčí už jen to, že podobně barevné jídlo opravdu pomáhá obdobným procesům či orgánům nebo obsahuje podobné látky či vitamíny. Čím více barev tedy zvolíte, tím více positivních látek dostanete do svého těla a pomůžete tak organismu ve více oblastech, což je v konečném důsledku blahodárné.

Zelená

Zelené potraviny jsou často plné luteinu, což je antioxidant, který obohacuje a zlepšuje zrak. Nejedná se však o jediný antioxidant, který je často zastoupen v zelené zelenině. Dalšími často přítomnými látkami jsou draslík, vitamín C, vitamín K, ale také kyselinu listovou. Čínská medicína přisuzuje zelené barvě v jídelníčku velký vliv na játra a žlučník. Ta také tvrdí, že játra rozvádějí energii do celého těla a mohou tak ovlivnit naše myšlenky a přání. Pokud chcete být v rovnováze, nikoliv podrážděni či až agresivní – jezte špenát, avokádo, brokolici, salát, ale také hroznové víno.

Oranžová

Oranžová barva značí přítomnost velkého množství beta karotenu a vitamínu C, což opět napomáhá lepšímu zraku, ale krom toho působí blahodárně také na vaši pokožku, což ocení zejména ženy. Oranžově zbarvená zelenina také velice intenzivně podporuje imunitní systém. Pro konkrétní příklady není třeba chodit daleko – všichni velmi dobře známe mrkve, karotky, ale také oranžové papriky, pro které výše zmíněné vlastnosti rovněž platí.

Červená

Mezi červenou zeleninu řadíme zejména papriky mnoha druhů (velké i malé) a rajčata. Právě ty jsou bohaté na tzv. fytochemikálie, což jsou látky, jako lykopeny a antokyany. Pokud se jedná o neznámé pojmy – nezoufejte. Jejich působení na lidský organismus lze vysvětlit velmi jednoduše. Jedná se o látky, které výrazně působí na srdce a zároveň snižují riziko onemocnění rakovinou.

Fialová

V zelenině fialové barvy najdete opět vysoký počet antioxidantů (které tělo vždy uvítá!) a již zmíněné fytochemikálie. V případě fialové barvy se však jejich účinek mění a místo srdíčka, působí velmi silně proti stárnutí buněk. Dále rozjasňují mysl a jsou tak velmi příhodné pro positivní myšlení. Díky přítomným látkám působí rovněž, jako prevence proti rakovině.

Bílá

Zástupci bíle barvy vám jistě nebudou neznámé. V kuchyni s nimi přicházíme do styku každý den. Stačí pouhý česnek, o jehož účincích jste se mohli dočíst i v předchozích článcích, zabývajících se zdravou výživou. Bílá barva vám zajistí snížení krevního tlaku, snížení hladiny cholesterolu a v poslední řadě slouží přítomné látky také jako prevence proti cukrovce.

Černá

Mezi černé potraviny řadíme v našem případě ořechy, sezam, švestky a třeba tmavé hrozny. Ano, ve skutečnosti nejsou úplně černé, ale pro nás je podstatné, co můžou dát našemu tělu. Paradoxně pro černou barvu nám pomůžou především v oblasti mentální. Navozují klid, zbavují nás úzkosti, špatných pocitů a depresí. Podporují také funkci ledvin.

Výzva na závěr

Většina zeleniny, která se nachází v obchodech je geneticky modifikována, upravená, obsahuje pesticidy a další chemikálie, její přirozená chuť je potlačena, prospěšných látek je méně… přesto, že se stále jedná o zeleninu – je znehodnocena. Vyzýváme tímto všechny lidi, kterým jde o skutečné zdraví a zdravé potraviny pro naši společnost, aby spíše než korporace, které znehodnocují naše jídlo, podporovali lokální farmáře či pěstovali přímo sami. Situace je trochu složitější, a proto není možné uvést v závěru všechny souvislosti. Berte však na vědomí, že KVALITA je u jídla, které vyživuje naše tělo – to hlavní a stěžejní.





autor:
Jan Holub

datum vydání:
8. července 2013


 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.





Další publikování a šíření obsahu serveru Příroda.cz je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.

© 2004 - 2021 PŘÍRODA.cz
ISSN 1801-2787

Magazín PŘÍRODA.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2004 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.