Výlet na Kozákovský hřbet

autor: Martin Plaček
Krásný výlet s výhledem na Český ráj. Díky strmějšímu stoupání se jedná o středně náročný dvoudenní výlet.

Délka trasy 28 km
Převýšení Dolánky - Kozákov 490 metrů na 8,5 km
Náročnost díky strmějšímu stoupání se jedná o středně náročný dvoudenní výlet
Vyjeli jsme ráno 12.června v 7:12 z Nové Paky vlakem do Dolánek. Počasí bylo nejisté, přes noc stihlo ještě sprchnout. Ráno byla obloha vybraná. Z Dolánek jsme vyšli v 8:30 po červené značce směrem na Klokočské skály(4,5 km). Klokočské skály tvoří skalní plošinu. Do obce Klokočí doslova spadnete - sestoupíte o 50 výškových metrů ze skalní plošiny úzkým průchodem. V obci Vesec se pásly na louce, kudy vede značka, krávy a tak jsme udělali drobnou změnu cesty.

Stoupání, které nás vyloženě 'dostalo', začalo 2 km před vrcholem Kozákova. Převýšení je 324 metrů. Dvacet kilo na zádech udělalo své. Na Kozákov jsme dorazili v 12:30, tedy 8km za 4 hod. Z toho nám 2 hodiny zabralo stoupání na vrchol Kozákova (744 m.n.m). Z rozhledny jsme shlédli bouřkové přeháňky nad Troskami a Železným Brodem. Nás naštěstí zastihl jen okraj přeháňky.

Něco jsme pojedli a vyrazili po hřebeni směrem na Malou Skálu. Nejdříve se mělo spát na hřebeni, potom jsme to změnili na Sokol, ale nakonec to dopadlo jinak. V obci Koberovi, poblíž červené značky, jsme dali malou tříhodinovou pauzu. Přesně v tu dobu se přehnala malá dešťová přeháňka. Pivko mají výborný - Svijany, Plzeň, Zlatý Bažant ;-).

V sedm jsme vyrazili. Na křižovatce jsme přehlédli odbočku na obec Besedice a došli po asfaltce až do Malé Skály 20:30. Tak jsme ji prošli a s vypětím všech sil došli až na Frýdštejn, těsně se západem slunce v 21:10.

Přespali jsme u hradních dveří ve výklenku, který poskytuje ochranu před deštěm a větrem. V noci jsme to velmi ocenili. Přihnala se průtrž. Na vchodu do výklenku jsme měli celtu a ta nas celkem dobře ochranila. Je lepší ji mít sebou, vchodová stěna je otočená k západu a při silném větru prší dovnitř. Ve výklenku se vyspí dva lidi v pohodě, tři budou mít už problém. Kolega se moc nevyspal, podlaha totiž není zrovna nejrovnější.

Vstávali jsme v 5:00 a vyrazili jsme na Kopaninu v 7:00, která je od hradu vzdálena 1,5km po modré značce. Místama je dost i dost špatně značená. Před rozhlednou jsme minuli občerstvení, kde mají otevřeno dle počasí. Klíče jsou k dispozici u zastávky autobusu v domě čp. 14 záloha na klíče je 100 kč.

Naproti je hospoda, která otevírá od 11:00. V blízkosti je zděná rozhledna a nachází se v nadmořské výšce 657 m.n.m. Výška samotné rozhledny je 18 metrů.

Po krátké pauze jsme sešli po modré do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Odbočka byla špatně značená a trochu jsme si zašli. Odbočuje se u sloupu elektrického vedení do leva. Pak jsme na loukách kličkovali mezi krávami, které šly na pastvu. Došli jsme na nádraží v 10:45, poseděli v hospůdce a jeli vlakem v 11:35 do Nové Paky.

autor:
datum vydání:
18. června 2004

Diskuze k článku „Výlet na Kozákovský hřbet“

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!