Nejlehčí výstup na Lysou horu

článek je inzerce, nejde o odborný text
Trasa z Visalají na Lysou horu po červené je dlouhá celkem 8 kilometrů a jde o jednu z nejoblíbenějších výstupových tras. S podporou asfaltové cesty se dá považovat za trasu nejlehčí a díky horským osadám taky nejmalebnější.

Lysá hora

Lysá hora je se svými 1324 metrů nad mořem nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd. Na jejím vrcholu stojí od roku 2016 turistická chata Emila Zátopka Maraton.

Původní Bezručova chata vyhořela v březnu 1978 a než byla v roce 2015 dokončena nová Bezručova chata, posloužila zde jako bufet bývalá konírna známá jako legendární Bufet Šantán. Na nejvyšším vrcholu Moravskoslezských Beskyd stojí také meteorologická stanice, stanice Horské služby, podniková chata a kamenná útulna.

Průběh trasy

První polovina trasy

Visalaje jsou zakončením dlouhého údolí mezi Lysou horou a Travným. Pár kroků od autobusové zastávky stojí rozcestník Visalaje, hotel, na kterém najdete směrovky pro zelenou značku spolu s červenou značkou k rozcestí Ježánky, po které se vydáte. Vystoupáte na malý hrbol, na jehož východní straně se nachází lyžařský vlek a sjezdovku rozdělují prameny Ježonského potoka.

Krátkým sestupem přijdete na křižovatku Ježánky, odkud se rozbíhají do všech stran nejrůznější trasy. Dále vás čeká prudký zalesněný svah dolů, který odděluje horskou osadu Obidová od osady Muroňka. Široká zpevněná cesta následně vede kolem pár chalup a po rovině překoná nenápadné návrší ve smrkovém lese a klesá do obydlenější části Muroňky. Střed lučinaté Muroňky tvoří malé sedlo, pod kterým můžete spatřit skrytou vodní nádržku.

Štěrková polní cesta středně stoupá do zákruty s výhledem na Smrkovinu a úbočí Obidové nad Muroňkou. Ze sedla s rozcestníkem Vyšní Mohelnice lze skrze údolí zahlédnout i Travný.

Druhá polovina trasy

Zpevněná cesta míří vede mezi loukami nahoru, odkud se otevírá trochu širší rozhled na okolí než jste viděli doposud. Vyšní Mohelnice je rozsáhlá oblast, která je rozdělena návrším s chalupou. U této chalupy se cesty rozdělí a zelená značka odbočí doleva a červená vpravo.

Poté vás čeká sestup do druhé části osady a cestička okolo pastviny s výhledem na pár chalup a horu Obidová. Trasa se ještě před prvními chatami ostře otáčí doleva do svahu a náročně stoupá stezkou mezi lukami k dřevěnici pod lesem. Shora se naskýtá opravdu hezký výhled.

Cesta dále vede pod stodolou do lesa, kde mírněji stoupá pěšinkou na úzký hřebínek a po chvíli vychází u závory v ohybu silnice. Tady také uvidíte oranžový cyklo/ski ukazatel Pasička. Pokud si budete chtít spočinout, tak můžete v malém zastřešeném posezení o pár desítek metrů dál.

Kousek nad posezením odbočuje značená stezka doleva a následuje stoupání do svahu pod Zimným, které je náročné a plné rozvolněných kamenů. Pozor na kotníky. Pokud však přijdete nahoru pod les, budete odměněni krásným výhledem na česko-slovenské pohraničí.

Lesní pěšina rychle zmírňuje do rovinky a podchází vrchol Zimného.Turistický ukazatel Zimný visí po pravé straně na stromě až skoro v závěru tohoto úseku. Ukazatelé říkají, že jste ušli 6 kilometrů a k vrcholu Lysé hory a zbývají poslední 2 kilometry. A to je motivace. Dojdete tedy k silnici a pokračujte středním stoupáním k cyklo/ski rozcestníku. Stoupání je mírné a dá vám šanci kochat se pohledem na vysílač, turistickou chatu Maraton a Bezručovu chatu patřící Klubu českých turistů.

Závěrečná část trasy

Pohodlní část trasy končí u dolní stanice nefunkčního vleku. Místní si výstup zkracují po bývalé sjezdovce. Turistické značení vede podél středně stoupající silnice a poté se stočí do zatáčky pod Bezručovou chatou, přetraverzuje horní část jižní sjezdovky. Nakonec potkáte chátrající budku vedle horní stanice vleku a vyjdete na prostranství mezi chatami. A nakonec vás čeká závěrečný rozcestník Lysá hora.

Pokud jste v Beskydech na více dní, tak se určitě vydejte i na Radhošť.

Článek je INZERCE, nejde o odborný text a informace v něm uvedené nemusí vyjadřovat názory redakce.
V případě Vašeho zájmu mít na www.priroda.cz svou reklamu nás neváhejte kontaktovat.

autor:
datum vydání:
24. listopadu 2022

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!