Projížďka z Vrchlabí na Strážné, kolem mramorového lomu a Luisiným údolím zpět

autor: Lenka Kadlíková
Vyrážíme kolmo a koloběžmo z centra Vrchlabí směr Špindlerův mlýn. Trošku se zapotíme při stoupání na Strážné. Odměnou nám bude krásné hřiště a pak jen mírně se vlnící nefrekventovaná cesta plná krásných míst.

S dětmi na Strážné cyklobusem

Pokud si nejnáročnější část cestu chcete ušetřit, můžete vyrazit cyklobusem, ale doporučuji si ověřit přímo u provozovatele linky, že konkrétní spoj opravdu může vézt kola. Nám se totiž již stalo, že i když byla kola v jízdním řádu i na autobuse psána, autobus tomu nebyl uzpůsoben a řidič nás prostě nevzal.

Pokud jedete nahoru kolmo, vyrazte z Vrchlabí směrem na Špindlerův mlýn. V Hořením Vrchlabí narazíte na odbočku směr Strážné. Po zhruba půl kilometru odbočte směrem do kopce po modré a červené turistické značce. Výrazně si tak zkrátíte cestu nahoru. Můžete se kochat výhledem na Žalý a částečně i na město. Nahoře vyjdete přímo v centru obce. Počítejte s časem na zastávku na hřišti.

Pokud se děti dostatečně vyřádili, můžeme se vydat na cestu směrem k bývalému mramorovému lomu. Na cestu se napojíme přímo pod hřištěm. Pojedeme z kopce až na parkoviště pod lomem. Úsek cesty k lomu je posledním úsekem cesty, kde se dá říct, že je do kopce.

Před lomem narazíte na zajímavou expozici Krnapu, která se jmenuje „Hřbitov odpadků“. Můžete se tak podívat jak se které odpadky dlouho rozkládají. V domku vedle možná bude pracovník Krnapu, který vám k tomu jistě něco rád řekne. To by mělo platit i o lomu, který se částečně skrývá mezi stromy.

Bývalý mramorový lom

Tento lom je jednou z Krkonošských přírodních památek. Těžba kvalitního dekorativního kamene zde probíhala od 18tého století, kdy lom patřil Morczinům. Kámen, který odsud pochází, můžete , mimo jiné, vidět na zámku Sychrov nebo Tyršově domě v Praze. Těžilo se zde až do 70tých let. Kámen odsud putoval do Kunčické vápenky.

Od té doby je lom ponechán samovolnému vývoji. Pouze v horní části je omezováno zarůstání pionýrskými dřevinami jako je bříza. Ve spodní mokré části se vytvořilo společenství vlhkomilných rostlin. Líbí se tu například čolkům horským a skokanům hnědým. Zimují tu netopýři. Horní část je naopak značně suchá. V krátkostébelnatých trávnících tu roste například orchidej prstnatec Fuchsův. Můžeme tu potkat zmiji nebo ještěrku.

Enkláva Hříběcích bud

Lom se nachází na okraji enklávy Hříběcích bud. Dříve se tu chovali koně pro Vrchlabské úřednictvo. Chov koní byl v horách vzácností. Boudaři dávali přednost kravám, ze kterých měli na horách více užitku.

Luisino údolí

Během chvíle zahučíme opět do krásného lesa. Kousek za místem, kde budeme přejíždět Husí potok, odbočíme dolů z kopce a dojedeme do Luisina údolí. Ještě než se nám ukážou další klasické krkonošské roubenky, můžeme udělat zastávku u potoka, kde je postavena spousta malých mlýnků.

V krajní části údolí, bokem od naší cesty, je vystavěn lyžařský areál. Luisina údolí přijedeme do Dolního dvora.

Dál vesnicí nebo přírodou

Nyní máme několik možností, kudy jet. Můžete se vydat po hlavní silnici až do Lánova, kde na kruhovém objezdu vyrazíte do kopce a pak kolem letiště dojedete po cyklostezce kolem silnice směr Vrchlabí – Rudník – Trutnov až do Vrchlabí. Další možností je těsně před mostem přes malé Labe z hlavní silnice odbočit na Rumovku a jet po Včelí naučné stezce Hančinou cestou (NS zatím není značena na mapě).

My odbočíme už u kostela a vydáme se po žluté turistické značce. Pokud se otočíte zpět, můžete se pokochat výhledem na Černou horu. Určitě nepřehlédnete stále funkční lom, který zásobuje známou kunčickou vápenku. Po této cestě dojedeme až ke křižovatce se silnicí, které tu nikdo neřekne jinak než Rumovka. Tahle silnice je spojnicí Lánova a Strážného.

Krásný vodopád

Silnici přejedeme a vydáme se opět lesem dolů z kopce. Tady pozor, sjezd je místy docela prudký, ale pojedete po upravené cestě. Vyjedete dole u potoka. Pokud máte čas, můžete zde prozkoumat starý úvoz. Pokud se vydáte proti směru toku potoka, narazíte na malý starý vápencový lom. Kousíček za mostkem, který budete přejíždět, vytváří potok krásný, na mapě neznačený vodopád. V 60tých letech zde byla malá přehrada a dalo se zde koupat.

Průmyslový les

Po pár metrech budeme projíždět tím nejprůmyslovějším smrkovým lesem, který jsem snad v životě viděla. Jako dítě zde pamatuji paseku s čerstvě vysázenými smrky. Nyní, o desítky let později je zde temný opravdu hustý stejnověký smrkový les, kde neroste nic jiného, jen rovné řady nahusto vysázeného smrku :-(. O kousek dál si můžete alespoň trošku zlepšit náladu pohledem do obory s daňky.

Odpočinkové místo s houpačkou a ohništěm

Kolem daňků až k rozcestí Pod Jankovým kopcem pojedeme podstatě po louce. Je to jediný úsek, kde není zpevněná cesta. Na rozcestí najdete velmi příjemné odpočinkové místo, které je umístěné ve stínu mohutného starého dubu. Je zde dokonce i houpačka a ohniště.

Kolem památného dubu do městského lesoparku

Cesta nás dál povede opět po louce k dalšímu mohutnému dubu do lesoparku. Pojedeme po jeho okraji. Po cestě se nám naskytne krásný pohled na Žalý a centrum Vrchlabí. Z parku vyjedeme podstatě v centru města u bývalého Kina. Odsud je to jen pár kroků kolem kavárny Láffka přes Labe do centra Vrchlabí.

Pokud míříte na autobusové či vlakové nádraží a nechcete do centra, doporučuji Labe nepřejíždět, ale vzít to ke stávajícímu Kinu Kartonka. Až tam přejet Labe a jet po náplavce kolem jednoho z nejstarších domů ve Vrchlabí, domu Se sedmi štíty, malebnou uličkou k poliklinice, kolem zámečku až k obchodu Lidl. Hned za ním je autobusové nádraží. Vlakové nádraží najdete přes silnici za obchodem Peny. ps> mapka ukazuje zákaz vjezdu kol. To však platí pro odbočky kudy naše cesta nepovede.

témata článku:
autor:
datum vydání:
11. srpna 2023

Diskuze k článku „Projížďka z Vrchlabí na Strážné, kolem mramorového lomu a Luisiným údolím zpět“

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!