Chybí nám letadla, schopná hasit velké lesní požáry

autor: Petr Kadlík
Ohromný požár v Národním parku České Švýcarsko nám připomenul, co dokáže oheň. Máme ale proti hořícím lesům dostatečnou obranu? Jak jsou na tom naši hasiči s leteckou technikou?


Pozor, hoří les!

Stoupající počty tropických dnů a s tím spojené sucho je realita, která se dá už jen těžko ignorovat. A protože „lidi jsou prostě lidi“ a zdaleka ne každý z nás se v přírodě chová s ohledem na riziko požáru náležitě, tak můžeme požáry velkých lesních ploch očekávat čím dál častěji. Těch zbývajících lesních ploch, které do teď nezničil kůrovec a intenzivní kácení...

Jak se hasí les?

Jedním slovem: těžko. Hasiči s těžkou technikou mohou jen na okraj požáru a tak se mohou jen snažit kontrolovat, aby se požár dále nešířil. Pokud ale potřebujete uhasit velký požár, tak potřebujete dostat vodu všude, nejenom na okraj. A k tomu může nejlépe pomoci vynález, na jehož začátku byli kdysi bratři Wrightové...

Přestože historie motorových letadel těžších než vzduch je již více než sto let stará, tak první pokus o plnohodnotné využití letadel při hašení požáru je relativně mladý.

Stalo se to až v Americe roce 1955, kdy byla na původně práškovací dvouplošník Boeing Stearman 75 „Caydet“ namotnována speciální nádrž na 170 galonů (přibližně 650 litrů) vody, kterou bylo možné za letu najednou rychle na oheň vypustit.

Pro velký úspěch a efektivnost takového hašení na sebe další úpravy letadel nenechaly dlouho čekat. Od té doby se také technologie leteckého hašení požárů samozřejmě podstatně více rozvinula.

Hašení požárů z vrtulníku

Oblíbeným strojem leteckých hasičů pro řešení menších i větších požárů se stal vrtulník, pod který je zavěšený takzvaný „bambi vak“.

Jde o speciální lehký vak, do kterého je možné nabrat několik stovek litrů vody (přesněji řečeno vody se speciálním zhášedlem, aby voda více hasila a méně se v ohni odpařovala), doletět nad místo požáru a obsah bambi vaku na oheň vypustit.

Vodu do vaku můžou při přiblížení k zemi napustit jak hasiči běžnou stříkačkou, případně jí může šikovný pilot sám za letu nabrat z vhodné vodní plochy.

Výhoda vrtulníku je jasná, na rozdíl od letadla se může ve vzduchu zastavit a přesně zamířit vodu na to nejpotřebnější místo. Nevýhodou je ale množství vody, které pod vrtulníkem zavěšený vodní vak dokáže pojmout. Podle velikosti vrtulníku mají čeští hasiči k dispozici vaky o velikosti necelých 500, 800 nebo 1000 litrů.

V případě vrtulníků je tu ale problém s tím, že čím níže vrtulník letí, tím víc pomocí svého rotoru pomáhá oheň ještě více rozfoukávat. Hašení z větší výšky ale naopak už není moc efektivní, voda se při dopadu více rozptýlí a navíc se jí větší množství před dopadem odpaří.

Naši hasiči momentálně nemají žádné žádný vlastní vrtulník, při hašení se využívají armádní a policejní vrtulníky a jejich zkušené piloty.

Hasičská letadla

V případě větších lesních požárů skvěle najdou své uplatnění hasičská letadla. Většinou jde o speciálně upravená zemědělská nebo nákladní letadla, vyrábí se ale i speciály přímo určené jen k hašení.

Letadla naplněná vodou samozřejmě nejsou tak obratná jako vrtulníky, ale jejich výhoda je jinde - mohou pojmout daleko více vody. Většinou jí navíc dokáží nabrat bez přistání při velmi nízkém letu nad vhodnou vodní plochou (vodní nádrž, řeka, moře).

Po světě velmi rozšířené a původně běžné práškovací letadlo Air Tractor AT-802 uveze 3000 litrů vody, hasičský obojživelný speciál Canadair CL-415 zvládne více jak 6000 litrů vody a například obří 747 Supertanker (vycházející ze známého Boingu 747) zvládne 74000 litrů vody!

U nás bohužel ale nic z toho nemáme. A na rozdíl od vrtulníků, zde nemohou našim hasičů pomoci ani vojáci nebo policisté.

Letecká hasičská technika v Česku

Jak jste ale možná zachytili na aktuálních smutných záběrech z hořícího Českého Švýcarska, tak i tento požár pomáhají zvládat letadla.

Jsou to stroje, patřící firmě AgroAir, která tyto činosti smluvně pro hasičský sbor vykonává. Bohužel ale srovnání naší a světové techniky, kterou mají hasiči k dispozici, pro nás moc dobře nedopadá.

Výše uvedený Air Tactor AT-802 uveze například 3000 litrů vodu, naše letadla Z 37 A (známý „Čmelák“) a Z 37 T („Turbo čmelák“) uvezou jen 650 litrů vody!

A tam, kde jinde ve světě může nastoupit větší Canadair CL-415 s kapacitou 6000 litrů, nastupuje velmi letitá ruská babička „Andula“ AN-2 s kapacitou 1300 litrů vody.

A jaká další letadla že mají naši hasiči k dispozici? Už žádná...

Nezdá se vám takový stav zcela neadekvátní? Neměl by se náš stát o výbavu hasičů více postarat?

Vždyť už teď se dýmem z hořícího lesa v Českém Švýcarsku dusí velká část naší země. Co by bylo, kdyby za současného počasí začal hořet další les? Žádné další rezervy, které můžeme použít k hašení, prostě nemáme!

Za takového stavu navíc velmi divně působí plány přezbrojit naše letectvo a vyměnit stávající stíhačky za větší počet jiných a o dost dražších strojů.

Protože díky naší poloze v Evropě, kde jsme obklopeni samými spojenci, pravděpodobně nikdy plně nevyužijeme schopnosti supermoderních „neviditelných“ letadel Lockheed Martin F-35 Lightning II. Naopak uhasit les nebo jiný velký požár, to budeme potřebovat každý rok. A pravděpodobně několikrát.

A jen pro zajímavost, za cenu jediné F-35 se dají pořídit tři speciály Canadair CL-415 a nebo dokonce několik desítek menších letadel Air Tactor AT-802! A navíc se kvůli nim nemusí stavět nová letiště, protože je ta současná neunesou.

Vzájemná pomoc při hašení lesních požárů v EU

Požár lesa není událost, která respektuje hranice států. I proto se letecká požární technika a zásahy proti ohni řeší i na úrovni Evropské unie. Momentálně má evropská „hasičská letka“ RescUE k dispozici 13 strojů - po dvou letadlech z Chorvatska, Francie, Itálie, Španělska a Švédska, k tomu dvě letadla a jeden vrtulník z Řecka. Pokud by u nás nastal obří požár lesa, tak nám jistě tato technika přijde na pomoc, nicméně s ohledem na stále častější lesní požáry i přímo ve zmíněných zemích musíme být na lesní požáry co nejvíc připraveni my sami. A to momentálně moc nejsme.

Je to prostě jen na nás a naší vládě, zda se rozhodne dát šanci na záchranu naší přírody, našich lesů a vlastně i životů lidí, kteří v okolí oněch lesů žijí.


Jinak na konec článku bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří se podílejí na zvládnutí současné ohnivé katastrofy v Českém Švýcarsku. Ať už proti ohni bojujete na zemi nebo ze vzduchu, tak děláte velmi záslužnou práci a zasloužíte si za ní absolutní respekt a úctu. Děkuji vám.




autor:
Petr Kadlík
email: petr@priroda.cz

datum vydání:
26. července 2022


Diskuze k článku „Chybí nám letadla, schopná hasit velké lesní požáry“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nákupem na Pieris.cz
podpoříte chod našeho serveru




Další publikování a šíření obsahu serveru Příroda.cz je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.

© 2004 - 2022 PŘÍRODA.cz
ISSN 1801-2787

Magazín PŘÍRODA.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2004 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.