Na kodex pro prodejce pesticidů se firmy moc vlídně netváří
Nejrychleji a poměrně vstřícně reagoval Agrofert ministra financí Andreje Babiše. „Neznáme přesný obsah navrhovaného kodexu, ale nebráníme se diskusi. Kvalita potravin je naší prioritou,“ uvedl mluvčí koncernu Karel Hanzelka po konzultaci s příslušnou divizí. Jestli tomu tak opravdu bude se uvidí.
Švýcarská Syngenta má vzhledem k nabídce na převzetí od čínské státní společnosti ChemChina za více než bilion korun nejspíš jiné starosti. Jediným dostupným kontaktem je telefonní číslo na recepci, kde jsme se měsíc dozvídali, že zodpovědný pracovník (nejspíš jediný), který by mohl na otázku odpovědět, je na neschopence. Nakonec jsme se ale od Jaroslava Martinka dozvěděli: „Za dotaz děkujeme. Společnost Syngenta Czech s. r. o. je v České republice členem České asociace ochrany rostlin (CCPA), k jejíž Etickému kodexu jsme se zavázali, a který dodržujeme. Etický kodex CCPA je k dispozici na internetových stránkách “
Nadnárodní firma Bayer sice na dotaz zaslaný prostřednictvím kontaktního formuláře na svých webových stránkách nejdříve nereagovala, ale po telefonickém kontaktu odpověď přišla. „Děkujeme za zaslání Vašeho dotazu. Společnost Bayer je v České republice členem České asociace ochrany rostlin (CCPA), k jejíž Etickému kodexu jsme se zavázali a dodržujeme jej. Etický kodex CCPA najdete na internetových stránkách “ uvedla šéfová komunikace pro ČR a Slovensko Markéta Soukupová.
Tedy šlo vlastně spíš o informaci, protože o odpovědi na otázku v tomto případě asi nelze mluvit. CCPA (zkratka je z Czech Crop Protection Association) je sdružení právnických osob, výrobců a dovozců přípravků na ochranu rostlin v zemědělství. Má deset členů, kteří mají na tomto trhu absolutní převahu. Vedle Bayeru jsou to třeba Monsanto, BASF, DuPont, ale třeba i oslovená Syngenta, která kupodivu odpověděla naprosto stejnými slovy. „Jde o zcela účelový lobby subjekt chemických firem. Vzhledem k tomu, že všechny firmy používají podobné prodejní taktiky, je celkem jedno, jaký kodex mají. Ten je zde ostatně vedlejší. Hlavním úkolem uskupení je vytvářet tlak na zodpovědné úředníky, aby co nejdéle udržovali současný stav, kdy není vyžadováno dodržování zákonů upřednostňujících nechemickou cestu ochrany rostlin před chemií a zároveň udržovat či lépe zvyšovat objemy prodeje,“ říká zástupce APBP.
Je jasné, že každý krůček k nápravě pokřiveného stavu je dobrým počinem. Třeba právě návrh na přesné stanovení pravidel hry od APBP. Rozhodující slovo ale má vždy spotřebitel, který by se měl zajímat o to, jaké potraviny si za své peníze koupí. Jde o dosažení stavu, kdy bude vědět, že nemusí vyhledávat jen často předražené výrobky s označením bio, ale že i v běžně dostupných zemědělských produktech je množství reziduí chemických pesticidů když ne na nule, tak alespoň na nezbytném minimu. A právě omezení podbízivých praktik (svým způsobem uplácení) od výrobců a prodejců chemických produktů pro zemědělce by tomu mohlo napomoci.
Příjmou prodejci pesticidů kodex jako farmaceuti?
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Na kodex pro prodejce pesticidů se firmy moc vlídně netváří“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Skořice – kůra nejen do štrúdlu | Ne každý vánoční balicí papír patří do modrého kontejneru | Neodpírejme si kapra |
zobrazit více článků... |