Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   —   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Jarní únava- kde se bere a jak jí předcházet?

autor: Mgr. Jana Hájková
Jarní únava je typickým příznakem končící zimy. Mnozí z nás s ní mají problémy a někteří ji naopak nikdy nezažijí. Ráno se vám nechce vylézt z teplého pelechu a přes den byste se tam nejraději vrátili. Jarní únava je celkem běžnou záležitostí. Nejedná se ale o žádnou nemoc, která by nás postihovala pravidelně každý rok. Hlavní příčina je vcelku známá, nedostatek slunečního svitu. Není ale jediná.


Nedostatek sluníčka

Hlavní příčinou je tedy nedostatek slunečního záření. Sluníčka je ještě stále poskrovnu. Slunce je zdrojem světla a tepla, tedy zdrojem života. Chybí nám tedy to hlavní, abychom načerpali novou energii. Tu nám nenahradí ani sebelepší osvětlení a vytápění domů. Sluníčko je prostě sluníčko. Pokud ale bude jen trochu chtít, vyrovnáme se s tímto dočasným handicapem v podobě nedostatku hřejivých a blahodárných paprsků pomocí jiných „vychytávek“.

Z nedostatku světla mohou ovšem vznikat, a mnohdy vznikají různé psychické problémy. Celou zimu jsem čerpali z tajných rezerv nasbíraných během léta, nyní je ovšem naše tělo na pokraji sil. Stává se, že kvůli tomu jsme dost náladoví, podráždění, pociťujeme únavu a tělesnou vysílenost, často jsme nesoustředění a neschopni se koncentrovat. V severských státech, kde je sluníčka během roku přeci jen méně se toto nazývá „zimní deprese“.

Sportem ku zdraví

Chceme-li se tedy předejít jarní únavě nebo ji odstranit je pro nás vhodné načerpat nové síly. Kromě toho, že by tělo mělo dostatečně regenerovat, např. při spánku (doporučuje se minimálně 7 hodin čistého nerušeného spánku denně), měli bychom do našeho každodenního života zapojit i sport. Po zimě jsme celí rozlámaní a sportu odvyklí. Je tedy potřeba začínat pomalu a opatrně. Nejprve se jít párkrát projít na procházku, třeba s pejskem nebo přítelem. Občas si zajít do bazénu, a to i kvůli osvěžení a upevnění naší otužilosti. Sportovat je nejlepší přes den. Odborníci nedoporučují náročnější pohybové aktivit hned po probuzení či těsně před spaním.

Přizpůsobení jídelníčku

Tomuto období bychom měli přizpůsobit i svůj jídelníček. Za našich babiček bylo pravidlem držet cca. 6 týdnů před Velikonocemi půst. Jednak kvůli tomu, že se maso za celou zimu již spotřebovalo, jednak proto, že se tělo potřebuje vyčistit. Tím nechci říct, že nesmíte jíst maso, jen byste ho měli alepoň párkrát za týden nahradit zeleninou a ovocem. Doplníte tak nezbytně nutné vitamíny, minerály a stopové prvky.

Vitamín B1 najdeme v kvasinkách, slupkách obilí (otruby), tmavém chlebu, játrech a vůbec v mase, samozřejmě v pivu, také v mléku a luštěninách. Potřebujeme ho kvůli pozitivnímu vlivu na metabolismus cukrů. Máme-li ho nedostatek, trpíme únavou, nechutenstvím, případně zácpou či bolestmi hlavy. Zdrojem vitamínu B2, který je součástí enzymů jsou také kvasnice a maso, mimo jiné vnitřnosti, vejce, sýry a obiloviny. Kvůli jeho nedostatku můžeme trpět záněty kůže nebo průjmy. Vnitřnosti, maso i mléko obsahují vitamín B12, který je taktéž součástí enzymů a jeho nedostatek se projevuje chudokrevností. Samozřejmě nejznámějším vitamínem je vitamín C. Jeho zdrojem jsou paprika, černý rybíz, kiwi, citrusy, jahody, rajčata, také brambory, zelí, dokonce květák, salát, okurky. Zelí například měli na svém každodenním jídelníčku naši předkové. Díky jeho přítomnosti v těle netrpíme tolik únavou, malátností a jsme odolnější vůči okolním vlivům. Dálšími vitamíny jsou A, D, E a K. Z minerálních látek přijímáme potravou sodík, vápník, železo, chlór, flór. Ty jsou součástí enzymů a podílejí se na stavbě kostry.

Velmi důležité je také přijímání většího množství tekutin. Ty tělo pročistí a zbaví škodlivých látek. Stejně tak rozproudí ve spolupráci s pohybem náš krevní oběh, který zaktivuje naši nevyužitou energii.

Odbourání stresu

I když je to problém spíše celoroční, měli bychom se především v této době snažit omezit stresové situace, které vyčerpávají naše už tak vysílené tělo. Stres totiž vede k tvorbě volných radikálů, které pokud se v nás hromadí, mají negativní vliv na vnitřní rovnováhu organismu. Je tedy potřeba odpočívat, sportovat a vyvarovávat se nepříjemným situacím. Podíl na vzniku volných radikálů má i zhoršující se životní prostředí.

Nemoc

Kromě všech výše uvedených příčin jarní únavy je tu ještě jeden zásadní bod, a to jsou nemoci. Během zimních měsíců jsou mnozí z nás nachlazení, trpí rýmou nebo kašlem. I toto je způsobeno částečně nedostatkem vitamínů a špatným prostředím. Nedostatkem některých vitamínů, především vitaínu C ztrácí naše tělo obranyschopnost je tak vystaveno negativním účinkům z vnějšku.

Jak je doufám z článku patrné jsou všechny faktory propojené a proto je důležité snažit se je nějak dostat do rovnováhy. Ale hlavně, buďte optimističtí, vlídní k sobě samým, dopřejte si občas nějakou tu radost, rozdávejte úsměvy kolem sebe a ony se vám náležitě vrátí.





autor:
Mgr. Jana Hájková

datum vydání:
25. března 2010


 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.






Debata k článku Jarní únava- kde se bere a jak jí předcházet?


Další publikování a šíření obsahu serveru Příroda.cz je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.

© 2004 - 2020 PŘÍRODA.cz
ISSN 1801-2787

Magazín PŘÍRODA.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2004 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.

 



Naše další projekty: