Ropa dochází, naštěstí existují alternativy

autor: Martin Singr
Ceny ropy letí nahoru a u čerpacích stanic musí motoristé sahat stále hlouběji do kapsy. Je ale několik možností, jak cestovat a o ceny benzínu či nafty se vůbec nezajímat…


Autobusy, vlaky, tramvaje, metro

Nejjednodušší je začít používat hromadnou dopravu. Vlaky či autobusy jezdí snad mezi všemi městy a skýtají mnoho výhod – jízdné se mění jen jednou za čas a průběžné zdražování pohonných hmot nereflektuje, tedy ve většině případů. Pro jednoho cestujícího je navíc tato varianta výrazně finančně výhodnější než cestování autem.

Horší už je, že veřejná doprava nejede vždy zrovna v době, kdy cestující potřebují. Někdy musí zejména lidé z vesnic jízdním řádům přizpůsobit svůj program dne, jindy je zase čeká několik přestupů. Autobusy a zejména vlaky někdy mívají také zpoždění, kterým se asi nelze zcela vyhnout …

Ve městech lze využívat autobusy, případně také trolejbusy nebo tramvaje, v Praze také metro. Ve větších městech platí, že málokdy je individuální doprava rychlejší než MHD. A když bude hezky, je možnost použít jako dopravní prostředek jízdní kolo. Nejen, že člověk ušetří, ale také udělá něco pro své zdraví. Tedy v případě, že je možné využít jiné než nejfrekventovanější silnice.

Jezděte na olejniny!

Nejméně radikální změnou, pokud se nechcete vzdát svého vozu, je začít používat biopaliva. Dnes má běžný benzin obsah bioetanolu do 5 % a motorová nafta je s obsahem metylesterů mastných kyselin (FAME), převážně jako metylestery řepkového oleje (MEŘO) do 7 %. Bez biosložky mohou být pouze prémiová paliva.

Biopaliva jsou ale něco jiného – je to směsná motorová nafta s obsahem 30 % FAME/MEŘO, čistá bionafta, nebo bioetanol E85 (palivo skládající se z 85 % z etanolu a z 15 % z benzínu). Legislativa připouští jako palivo také čisté rostlinné oleje. Biopaliva jsou levnější, neboť je spotřební daní zatížena jen fosilní složka paliva.

Dle zkoušek v Německu nemá E85 nebo SMN 30 žádný negativní vliv na motory. Přesto se ale doporučuje pro E85 auto za pár tisíc přestavět (upravit přidáním řídící jednotky) nebo zakoupit vůz typu Flexifuel. Po této úpravě lze dále jezdit na klasický benzín a zároveň se nebát, že palivo E85 poškodí vůz.

Plyn je za polovinu

Další možností je jezdit na plyn. Stlačený zemní plyn (CNG) je „čistější“ alternativou pro pohon vozidel - emise CO2 jsou nižší o 30 %, NOx dokonce o dvojnásobek. Emise pevných částic jsou nulové, stejně jako emise aromatických uhlovodíků a aldehydů, emise oxidu siřičitého jsou minimální. Výrazná je finanční stránka věci – metr krychlový CNG, obdoba litru konvenčního paliva, stojí asi 17 Kč. Další výhody pro řidiče jsou v nulové silniční dani a nižší spotřební dani. Díky vyššímu oktanovému číslu má motor na CNG také vyšší výkon.

Samozřejmě je třeba auto přestavět nebo koupit nové, cena nového vozu na CNG je srovnatelná s novým vozem s dieselovým motorem, říká Česká plynárenská unie. Ani nedostatek veřejných plnicích stanic není problém – v nouzi se dá natankovat benzín či nafta. CNG je v současnosti nejrozšířenější alternativní palivo a předpokládá se, že jeho obliba bude dále stoupat. „V tuto chvíli neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 13,5 milionů uživatelů po celém světě a nabídku více než sta vozů sériové výroby nejméně 15 světových značek,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Druhou možností, jak jezdit na plyn, je LPG, tedy směs propanu a butanu zkapalněná pod nízkým tlakem. Někteří odborníci toto palivo již označují za minulost. Pokud řidič zvolí přestavbu, nádrž nezabere tolik místa a i plnicích stanic je více než u CNG.

Vše závisí na elektřině…

Velmi nadějnou technologií je vodík, ale tento pohon má stále ještě mnoho nedořešených otázek. Tou základní nyní je fakt, že pro získání vodíku je potřeba elektrické energie nebo fosilních zdrojů. Zatím jezdí na vodík několik autobusů po celém světě, ale odborníci odhadují, že jakmile bude dost elektřiny z obnovitelných zdrojů, rozšíří se také vodíkové články do automobilismu i jiných oblastí běžného života…

Pokud je vodík hudba daleké budoucnosti, solární pohon je již minulost. Slunce nesvítí stále a pro mobilitu na něj nelze spoléhat. Navíc je nutné mít na vozidle poměrně velkou plochu pro umístění solárních panelů.

Elektromobily: Módní hit nebo budoucnost?

Možnost, jak jezdit na energii ze Slunce a jet i při zatažené obloze, je jezdit elektromobilem. Elektromobily budou součástí tzv. Smart Grid. Jejich obliba jistě vzroste, až budeme získávat více elektřiny z obnovitelných zdrojů a akumulovat elektrickou energii. Do té doby by také měla klesnou cena akumulátorů a tím i celých vozů.

Obnovitelné zdroje nemají u veřejnosti v ČR příliš dobré jméno, ale to by se mělo změnit. Zuzana Musilová z České fotovoltaické asociace si myslí, že by se v roce 2016 mohla fotovoltaika obejít bez státní podpory – výroba elektřiny ze Slunce by v té době měla být levnější než výroba energie z fosilních zdrojů.

Počty elektromobilů na českých silnicích se pomalu zvyšují, překážkou ale zůstává poměrně vysoká pořizovací cena, málo veřejných dobíjecích míst i absence jakékoliv legislativní podpory tohoto druhu mobility. I když: Citröen C-Zero nedávno oznámil, že jde s cenou o dvě stě tisíc dolů. A to je pádný argument pro koupi. Dojezd je kolem 100 km, ale existují i modely, které ujedou 400 km. Jak ale říká Miroslav Svítek z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického, je rozdíl, jestli se něco takového jen předvede novinářům nebo uvede do sériové výroby.

Odpůrci říkají, že elektromobily znamenají jen přesun emisí k elektrárnám, v konečném efektu jsou prý emise vyšší. To však není pravda, renomovaný britský server guardian loni uvedl, že elektromobil je co do emisí elektrárny zhruba stejná zátěž jako úsporný konvenční motor.

Hybrid: Alternativní jen zčásti

Zájemci o elektromobility mají často strach z dojezdu. Přeci jen, nějakých 120 km není nejvíce a co když pak auto zůstane stát někde na půli cesty? Řešením by mohly být hybridy, které kombinují pohon na elektřinu a na benzín. Mají také své nevýhody – třeba do Toyoty Prius nenaložíte zrovna moc věcí, nádrž na benzín ve spojení s akumulátory zabírají de facto celý kufr.

Jiné řešení nabízí třeba Chevrolet v modelu Volt – zjednodušeně řečeno – jede se na elektřinu, a když dojde, benzín roztočí turbínu, která vyprodukuje další elektrickou elektřinu.

Jak jsme v článku nastínili, možností vyhnout se stoupajícím cenám ropy je mnoho. Každý se může rozhodnout dle svého uvážení – poslouchat diktát ropných společností jistě není nutné.



autor:
datum vydání:
23. února 2012


Diskuze k článku „Ropa dochází, naštěstí existují alternativy“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!