Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   —   Obchod.Bejvávalo.cz   —   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Zdravá výživa: překyselení organismu

autor: Jan Holub
Víte, co je jedna z nejnebezpečnějších civilizačních chorob dnešních dnů? Možná vás odpověď překvapí – překyselení neboli acidóza. Bylo by naivní myslet si, že právě vás se toto netýká, a proto doporučujeme seznámit se aspoň se základními atributy tohoto článku. Lidský život je totiž závislý na rovnováze mezi kyselinami a zásadami v organismu. Tento fakt je však klasickou medicínou stále ignorován a překyselení nepovažuje za zdraví ohrožující.

Přitom je evidentně prokázáno, že překyselení způsobuje celou řadu onemocnění či je může spouštět nebo urychlovat. Naopak odkyselení pak působí na celý organismus doslova blahodárně.

Tělo si kyseliny na rozdíl od zásad tvoří samo. Lze uvést hned několik příkladů kyselin, které vznikají přímo v těle, jako například kyselina močová, uhličitá, mléčná. Všechny jsou i přes svůj význam v těle látkami spíše agresivního charakteru. Pokud nejsou vyloučeny nebo neutralizovány, dokážou napáchat v organismu velké škody.

K tomu aby mohl organismus udržovat chemickou rovnováhu je potřeba do něj dostávat dostatek zásaditých látek. Na rozdíl od kyselin si totiž organismus neumí vytvořit vlastní, a tak je člověk nucen získávat zásadité látky výlučně prostřednictvím potravy. Optimální poměr ve stravě by mělo následně tvořit pouhých 20% kyselin a 80% zásad.

Je třeba si uvědomit, že v dnešní době, kdy je naše strava plná chemikálií a některých škodlivých éček tvoří převážnou část jídelníčku právě potraviny, které způsobují kyselé reakce a kvašení. Právě proto nesmíme zapomínat na důležité zásady v podobě čerstvého ovoce a zeleniny. Pro konkrétní představu si hned uvedeme příklady jak kyselinotvorných, tak zásadotvorných potravin.

Příklady zásadotvorných potravin

Jablka, banány, maliny, fazole, brokolice, špenát, česnek, cibule, okurka, ředkev, rajčata, celer, řepa, zeleninová nať, mrkev, meloun, mango, fíky, syrové brambory a nesolené ořechy

Příklady kyselinotvorných potravin

Vepřové, telecí a hovězí maso, uzeniny, kuře, ryby, káva, černý čaj, perlivé nápoje, pečivo z bílé mouky, čočka, tvaroh, měkké sýry, bílá rýže, rafinovaný cukr

Permanentní překyselení vede k celé řadě onemocnění , jako artróza, migrény, cukrovka, infarkt, revma a dokonce může spouštět alergie. Krom toho ovlivňuje i duševní stav člověka, kdy může způsobovat deprese, podrážděnost a stres. Vše jako důsledek nevyvážené stravy.

Dokud dostáváme do těla dostatek zásadotvorných potravin, udržujeme rovněž balancované pH krve, jehož optimální hodnota se pohybuje mezi 7,35 až 7,40. Jakmile ale zásady v jídelníčku chybí, tělo začíná čerpat z vlastních rezerv, nejčastěji z vaziv, cév a kostí. Nadbytečné kyseliny v krvi se následně ukládají k jednotlivým organům, které jsou při dlouhodobém překyselení poškozeny. Stejně tak se kyseliny mohou ukládat v kloubech, kde následně způsobují bolestivé záněty.

Pokud myslíte, že se lze překyselení zbavit pomocí farmaceutických výrobků – tudíž syntetik, jste na omylu a tuto myšlenku můžete nenávratně zavrhnout. Odpověď je tam, kde vzniká samotná příčina – ve stravě. Změnit stravovací návyky a vyvážená pestrá strava je klíčem k úspěchu. Člověk se navíc cítí jak fyzicky, tak psychicky svěží, namísto únavy a podráždění, kterou způsobuje právě acidóza.

Jak se tedy odkyselit?

Tělo má obrovskou schopnost regenerace, z tohoto pohledu se jedná o opravdu úžasný systém. Ovšem pokud trvá překyselení roky a více (což můžete předpokládat, pokud jste již nezačali s minimálně vyváženou stravou) nestačí pouze přejít na zásadité potraviny. Pomoci vám následující kroky, popř. můžete celý proces odkyselení podpořit například Aloe Vera.

1. Omezit či přímo vyřadit některé kyselinotvorné potraviny
2. Dodržovat pitný režim (pozor sladké nápoje, černý čaj, káva i alkohol dehydratují), proto doporučujeme zejména zelený čaj nebo vodu
3. Omezit kouření a pití kávy
4. Pojíst denně aspoň nějaké ovoce a zeleninu (můžete začít třeba jedním jablkem denně a postupně spektrum ovoce a zeleniny rozšiřovat)
5. Dostatečný spánek
6. Důkladně rozžvýkat stravu (tím zrychlíte vstřebání vitamínů, minerálu a dalších látek do krve a zároveň snížíte zatížení organismu jídlem)





autor:
Jan Holub

datum vydání:
9. května 2013


 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.





Další publikování a šíření obsahu serveru Příroda.cz je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.

© 2004 - 2021 PŘÍRODA.cz
ISSN 1801-2787

Magazín PŘÍRODA.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2004 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.