Přinesou nové kondenzované baterie CATL revoluci v elektromobilitě?

autor: Petr Kadlík
Elektromobily mají velkou řadu skvělých výhod, ale pořád mají i jednu velkou nevýhodu. Aby měly rozumný dojezd, musí v nich být ohromná a těžká baterie. Nově oznámená baterie firmy CATL to ale výrazně mění.


Super baterie nejen pro elektrická auta, ale i elektrická letadla!

Včera, tedy 19. dubna 2023, představila firma CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) na výstavě Auto Shanghai nový typ akumulátorů, který by mohl přinést skutečnou revoluci v elektromobilitě.

Přišli totiž s akumulátorem, který sami označují jako „Condensed Matter“, česky kondenzovaná hmota. Měl by prakticky zdvojnásobit množství energie, která se dá do akumulátoru uložit. Dnešní moderní baterie mají pro srovnání hustotu energie kolem 250 Wh/kg, kondenzované baterie CATL ale mají mít hustotu až 500 Wh/kg.

To v praxi znamená, že elektromobil s baterií o stejné váze jako dnes může téměř zdvojnásobit svůj dostupný dojezd!

Takže jestli patříte mezi řidiče, co prostě „musí“ v osobním autě bez přestávky ujet 800 – 1000 km, tak se konečně elektromobily stávají vhodnými i pro vás. Nové baterie budou také skvělé pro nákladní auta, autobusy nebo dodávky.

Snad ale důležitější je, že pokud vám stačí dnešní běžný dojezd elektromobilů 300-500 km na jedno nabití, tak nové kondenzované CATL baterie umožní snížit hmotnost baterií v autě na polovinu – což elektromobilům může přinést ještě nižší spotřebu (a tím také prodlouží dojezd), lepší jízdní vlastnosti, méně mikročástic z opotřebovaných pneumatik i menší zátěž na silnice.

Pro výrobce těchto baterií ale nejsou cílem jen elektroauta. Oni míří výše, a to doslova.

Zdvojnásobení hustoty energie totiž otevře elektrický pohon i letadlům. V současné době hledají s výrobci letadel řešení k tomu, aby podobný pohon plnil všechny požadavky na bezpečnost a kvalitu letecké dopravy.

Nejzajímavější na nových bateriích je fakt, že nejde o žádný laboratorní pokus. Podle pana Wu Kai, který celý projekt na autosalonu Auto Shanghai prezentoval, by měla být výroba zahájena do konce tohoto roku!

A co je neméně důležité, firma pracuje i na uhlíkové neutralitě výroby. Ve své hlavní činnosti jí chce dosáhnout do roku 2025 a celý řetězec pro výrobu baterií do roku 2035. Což vůbec není špatné, protože firma CATL opravdu není malá a bezvýznamná. Za rok 2022 vyrobila 37% baterií pro elektromobily a 43,4% baterií pro skladování energie.

V této souvislosti je ale smutné si uvědomit, jak svět stále rozvíjí možnosti elektromobility, ale my v Čechách stále lpíme na „starém dobrém“ benzínu a naftě.

Snad si naši politici i jejich voliči včas uvědomí, že doba fosilních paliv v autech prostě končí.

Protože jinak najednou zjistíme, že jsme se ze světově významného výrobce aut a země s průmyslem žijícím z „automotive“ stali státem plným opuštěných továrních hal a továrních parkovišť zaplněných neprodejnými auty se spalovacím motorem, o které zákazníci ve světě už nestojí.

Zdroje:
Catl.com
Electrive.com



témata článku:
autor:
datum vydání:
20. dubna 2023


Diskuze k článku „Přinesou nové kondenzované baterie CATL revoluci v elektromobilitě?“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!